a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0385

Datum:

24-09-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Op 19 juli 2008 stond op de website van Albert Heijn onder meer:
“Nu 5 euro Air Miles korting bij alle pret- en dierenparken. Bij inlevering van 500 Air Miles krijgt u 5 euro korting op een toegangskaartje voor de leukste pret- en dierenparken. Dat kaartje is geldig heel het seizoen 2008. Deze actie loopt van 7 t/m 20 juli en is geldig bij Efteling, Madurodam, Diergaarde Blijdorp, Dierenpark Emmen, Burgers’ Zoo, Artis, Plopsaland De Panne, Bobbejaanland, Toverland, Dolfinarium en Walibi World. Meer informatie bij de kassa of servicebalie.”

De klacht

Adverteerder biedt op de website zonder voorbehoud toegangskaartjes met korting aan voor onder meer Diergaarde Blijdorp. Toen klager kaartjes wilde bestellen, bleek de kortingsactie niet te gelden voor 65+ kaartjes van Diergaarde Blijdorp.

Het verweer

De kortingsactie geldt voor alle kaartjes die adverteerder in zijn assortiment heeft. Daartoe behoren ook 65+ kaartjes. Het 65+ kaartje voor Diergaarde Blijdorp is niet bij adverteerder verkrijgbaar en kon daarom niet door klager met korting worden gekocht. Klager is hierover juist geïnformeerd door de kassa of servicebalie.

Het oordeel van de Commissie

In de reclame-uiting wordt Diergaarde Blijdorp als een van de dierenparken genoemd waarvoor bij adverteerder tegen inlevering van Air Miles met korting kaartjes kunnen worden gekocht. Blijkens de toelichting van adverteerder geldt deze actie ook voor 65+ kaartjes. In de reclame-uiting worden geen kaartjes genoemd die van de korting zijn uitgesloten, terwijl evenmin op de website staat dat adverteerder over een beperkt assortiment aan kaartjes beschikt. Dit alles brengt mee dat klager in redelijkheid erop mocht vertrouwen dat hij ook een 65+ kaartje voor Diergaarde Blijdorp bij adverteerder kon kopen. Het feit dat men voor meer informatie naar de kassa of servicebalie van adverteerder werd verwezen, doet daaraan niet af.

Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing


Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken