Omschrijving:Op 19 juli 2008 stond op de website van Albert Heijn onder meer: |
De klacht Adverteerder biedt op de website zonder voorbehoud toegangskaartjes met korting aan voor onder meer Diergaarde Blijdorp. Toen klager kaartjes wilde bestellen, bleek de kortingsactie niet te gelden voor 65+ kaartjes van Diergaarde Blijdorp. |
Het verweer De kortingsactie geldt voor alle kaartjes die adverteerder in zijn assortiment heeft. Daartoe behoren ook 65+ kaartjes. Het 65+ kaartje voor Diergaarde Blijdorp is niet bij adverteerder verkrijgbaar en kon daarom niet door klager met korting worden gekocht. Klager is hierover juist geïnformeerd door de kassa of servicebalie. |
Het oordeel van de Commissie Blijkens het voorgaande is geen duidelijke informatie verstrekt over de beschikbaarheid van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |