Omschrijving:Het betreft een folder van Albert Heijn waarin verschillende producten met korting worden aangeboden. De klacht betreft een “35% korting”-aanbieding, van een braadpan van het merk Hackmann. Onderaan de folder staat: “Voor de aanbiedingen op deze pagina’s geldt OP=OP”. |
De klacht In het filiaal van de Albert Heijn in Waalwijk was de braadpan niet aanwezig. Een daar aanwezige leidinggevende deelde mee dat de pan nooit in het filiaal was aangekomen. De pan was dus niet uitverkocht. Klager heeft de klantenservice gebeld. Een medewerker van de klantenservice heeft hierop drie winkels gebeld, maar in geen van deze winkels was de braadpan (nog) aanwezig. Een paar dagen later heeft klager geprobeerd een persoon te spreken te krijgen die meer zou weten van deze levering. Hierin is klager niet geslaagd. |
Het verweer Het betrof een uitverkoopactie. Er zijn dan ook geen extra braadpannen geleverd aan het filiaal in Waalwijk. Slechts de in de winkels aanwezige braadpannen werden uitverkocht. De uitverkoopactie is zeer expliciet als een OP=OP-actie weergegeven. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie is van oordeel dat, nu niet is gebleken dat de braadpan in voldoende mate beschikbaar was, de advertentie misleidend is in de zin van artikel 8.5, in verbinding met punt 5 van de in artikel 8.5 genoemde bijlage 1, van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Gelet op het vorenstaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). |
De beslissing Op grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |