Omschrijving:Het betreft de verpakking van de “Bospaddenstoelensoep met cantharellen oesterzwammen, en fijne tuinkruiden” die Albert Heijn onder zijn huismerk verkoopt. Op de ingrediëntendeclaratie aan de achterzijde van de verpakking van dit product staat onder meer: “6% paddenstoelen (champignon, bundelzwam, oesterzwam, cantharel”). |
De klacht Door de verpakking van de bospaddenstoelensoep wordt in woord en beeld de indruk gewekt dat er meerdere cantharellen in de soep zitten. De soep blijkt echter, nadat deze door een zeef is gehaald, minder dan één cantharel per verpakking te bevatten. Gelet hierop is het gebruik van de meervoudsvorm “met cantharellen” op de verpakking in strijd met de werkelijkheid en daarom oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) nieuw. |
Het standpunt van adverteerder Adverteerder kan zich voorstellen dat klager zich misleid voelt. Uit controle is gebleken dat de inhoud van de soep niet volledig overeenstemt met de informatie op de voorzijde van de verpakking. Adverteerder zal in overleg met de leverancier aanpassing aanbrengen en gaat ervan uit dat op deze wijze voldoende is tegemoetgekomen aan de klacht. |
De mondelinge behandeling Klager heeft zijn standpunt toegelicht.
|
Het oordeel van de Commissie Blijkens het voorgaande is geen juiste informatie verstrekt over de samenstelling van het product als bedoeld onder b van artikel 8.2 NRC (nieuw). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |