a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2019/00369

Datum:

23-07-2019

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op de webpagina lekkerweglekkerthuis.ah.nl, waarin onder het kopje AH Bonus “ticket deals” het “Holland Casino Welkomstpakket” met “nu 50% korting” wordt aangeboden voor “per stuk 19.95  39,90”.

In de uiting staat verder, voor zover hier van belang:

“Holland Casino Welkomstpakket

Ontdek samen het hele casino!

Het Holland Casino Welkomstpakket bestaat uit:

Gratis entree voor 2 personen t.w.v. €10

€15 speelgeld voor tafelspelen

€5 speelgeld Mega Millions Jackpot (maak kans op 1 miljoen)

Twee gratis drankjes

Gratis welkomsthapje

Handig speluitlegboekje

(…)

Kijk voor alle voorwaarden op ah.nl/hollandcasino.”

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat.

Holland Casino verkoopt al lang een ‘try out pakket’, waarbij je € 35,- speelgeld krijgt. In de omschrijving van het Holland Casino Welkomstpakket stelt Albert Heijn dat zij een soortgelijk pakket met 50% korting aanbiedt voor € 19,90. Mensen die regelmatig het ‘try out pakket’ van Holland Casino kopen, krijgen hierdoor de indruk dat dit pakket nu € 19,90 kost, aldus klager. Dat is niet juist. Het Welkomstpakket van Albert Heijn is een aangepast pakket met slechts € 20,- speelgeld. Voor zover Albert Heijn bedoelt dat met het Welkomstpakket niet alleen speelgeld wordt verkregen, maar ook korting op de entree, een hapje en drankjes, geldt dat deze korting niet voor iedere bezoeker van het Holland Casino van toepassing is. Bij meer dan één bezoek aan Holland Casino is de entree namelijk al gratis, evenals een drankje. Klager voelt zich misleid door de suggestie in de uiting dat hij € 19,90 korting zou krijgen door het Welkomstpakket van Albert Heijn aan te schaffen, terwijl de korting in werkelijkheid bestaat uit “gratis Holland Casino componenten”.

 

Het verweer

Albert Heijn voert het volgende aan, verkort en zakelijk weergegeven.

Het Welkomstpakket heeft tot doel consumenten kennis te laten maken met het merk en de producten en diensten van Holland Casino. Het pakket is dus met name gericht op de consument die niet eerder een bezoek aan Holland Casino heeft gebracht. Albert Heijn specificeert in het verweer de verkoopwaarde van de verschillende elementen van het Welkomstpakket, uitkomend op een totaal van € 39,90, en licht de verschillen tussen het Welkomstpakket van Albert Heijn en het try-out pakket van Holland Casino toe. De korting van 50% ziet op de prijs van de producten in het Welkomstpakket ten opzichte van de normale verkoopprijs. Er is geen vergelijking gemaakt of gesuggereerd met het try-out pakket. Dat de inhoud van het Welkomstpakket voor klager minder aantrekkelijk is door de door hem verworven rechten (zoals gratis toegang), had klager op voorhand kunnen weten. De reclame is niet misleidend, aldus Albert Heijn.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter begrijpt de klacht zo dat klager de aanbieding van het Holland Casino Welkomstpakket met 50% korting misleidend vindt, omdat daarbij volgens hem een groter prijsvoordeel wordt gesuggereerd dan waarvan in werkelijkheid sprake is.

Deze klacht kan niet slagen. In de uiting wordt de inhoud van het Welkomstpakket opgesomd, te weten gratis entree voor twee personen, € 20 speelgeld, twee gratis drankjes, een gratis hapje en een speluitlegboekje. Albert Heijn heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat de waarde van dit pakket € 39,90 is. De geadverteerde actieprijs van € 19,95 betekent dus daadwerkelijk een korting van 50% op de reguliere verkoopprijs.

Dat Holland Casino zelf een try-out pakket aanbiedt met een hoger speeltegoed dan het Welkomstpakket van Albert Heijn, doet niet ter zake, nu in de uiting niet wordt verwezen naar of vergeleken met dit try-outpakket. Ook het gegeven dat het Welkomstpakket voor klager wellicht minder aantrekkelijk is dan het try-out pakket, omdat hij door eerdere bezoeken aan het casino reeds enkele voordelen geniet, betekent niet dat de uiting misleidend is. In de uiting wordt de inhoud van het Welkomstpakket duidelijk omschreven, zodat de consument kan beoordelen of het pakket in zijn persoonlijke situatie voordelig is of niet.

Op grond van het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

De voorzitter wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken