De bestreden reclame-uiting
Het betreft een bord bij de kassa van een Albert Heijn winkel waarop staat: “Niet helemaal tevreden? Dan krijgt u gewoon uw geld terug. Gewoon bij Albert Heijn”.
Samenvatting van de klacht
Toen klager zijn boodschappen wilde afrekenen, stond er een uitzonderlijk lange rij bij de kassa. Klager was hierdoor ontevreden en stelt dat hij op grond van de bestreden reclame-uiting recht heeft op terugbetaling van het gehele voor de boodschappen betaalde bedrag (€ 47,65). Er wordt namelijk doelbewust een tekst gebruikt waarin de algehele tevredenheid van de klant tot uitgangspunt wordt genomen. Dit wekt de suggestie dat men als tevreden klant de winkel verlaat. Adverteerder wil uiteindelijk slechts € 10,- vergoeden en bedoelt met de bestreden reclame-uiting in feite alleen maar een beperkt stukje service te promoten.
Het oordeel van de voorzitter
In de bestreden reclame-uiting maakt adverteerder melding van de mogelijkheid geld terug te krijgen indien men “niet helemaal tevreden” is. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument deze tekst niet zo uitleggen dat men ook bij een lange wachtrij het geld voor alle boodschappen vergoed krijgt. In plaats daarvan zal deze consument ervan uitgaan dat men bij ontevredenheid over een bepaald product het aankoopbedrag van dat specifieke product vergoed krijgt. Nu de klacht niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.