De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie op een billboard in een van de supermarkten van adverteerder, waarop onder meer staat:
“ACTIE!
Sperziebonen
Zak 400 gram
1,39
Elders 2.09”
De klacht
In de advertentie wordt gesuggereerd dat sperziebonen elders € 2,09 per 400 g kosten. Op de dag dat klager de bewuste advertentie zag, kostte sperziebonen bij:
– Aldi € 1,99 per 500 g (€ 1,59 per 400 g)
– Albert Heijn € 2,19 per 500 g (€ 1,75 per 400 g)
– Jumbo € 2,09 per 500 g (€ 1,67 per 400 g),
derhalve in alle gevallen minder dan € 2,09 per 400 g. Klager acht de reclame misleidend.
Het verweer
De term ‘elders’ verwijst niet expliciet naar de door klager genoemde landelijke supermarktketens. Digros is een regionale supermarkt met vestigingen in het noordelijke deel van Zuid-Holland. De term ‘elders’ zou dan ook in dit geval eerder verwijzen naar andere regionale of lokale supermarkten en naar andere aanbieders zoals groentespeciaalzaken. In de prijsonderzoeken die adverteerder regelmatig verricht, heeft zij bij concurrenten prijzen gezien van € 2,09 en hoger.
Gelet op het voorgaande acht adverteerder de klacht ongegrond.
E-mail van de Commissie van 20 maart 2012
Naar aanleiding van het verweer verzoekt de Commissie adverteerder om een nadere onderbouwing (documenten en namen van concurrenten) toe te zenden van haar opmerking met betrekking tot de prijsonderzoeken.
Reactie adverteerder van 20 maart 2012
Adverteerder stelt dat de bewuste informatie concurrentiegevoelig is en dat zij daarom geen gehoor kan geven aan het verzoek van de Commissie.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt geclaimd dat sperziebonen ‘elders € 2,09’ kosten. Nu klager, onder verwijzing naar de prijzen van sperziebonen in andere supermarkten, deze claim heeft betwist, ligt het op adverteerders weg om deze claim aannemelijk te maken. Adverteerder heeft in dit kader gesteld dat zij, in door haar verrichte prijsonderzoeken, bij concurrenten prijzen heeft gezien van € 2,09 en hoger. Deze stelling heeft zij echter, ook na verzoek hiertoe namens de Commissie, niet nader onderbouwd. Hierdoor heeft adverteerder niet aannemelijk gemaakt dat sperziebonen ‘elders € 2,09’ kosten, zoals in de uiting wordt vermeld.
Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat adverteerder onjuiste informatie heeft verstrekt over het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De reclame-uiting is in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.