a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2013/00364

Datum:

12-07-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Kwalificaties

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiereclame.

Aan het slot daarvan wordt gezegd:

“En Albert Heijn XL  is verkozen tot de beste supermarkt ….. met de beste versafdeling”.

Intussen verschijnt in beeld het logo van Albert Heijn XL met daarachter de tekst:

“De beste supermarkt met de beste versafdeling.

              Bron: GfK Kerstrapport 2012”.                    

 

De klacht

 

Deze kan als volgt worden samengevat.

 

Klager maakt bezwaar tegen de toevoeging “met de beste versafdeling”. Volgens het GFK rapport heeft Jan Linders de beste versafdeling. 

Op grond van een verkiezing van Distrifood is de stelling “De beste supermarkt” correct. “De beste versafdeling” is echter geen onderdeel van de verkiezing van Distrifood. Bij deze verkiezing heeft Jan Linders de hoogste score op het onderdeel “Kwaliteit”.

Albert Heijn is bij het GfK verkozen tot beste versafdeling bij het onderdeel Vlees. 

 

Ter onderbouwing van zijn klacht legt klager 3 bijlagen over, namelijk;

1.

Pagina 30 van Foodmagazine, september 2012, aan de bovenzijde waarvan staat: “VERSRAPPORT 2012”.

2.

Een artikel van 10 december 2012 op internet, getiteld: “Kerstrapport 2012: cijfers in detail”.

3.

Een stuk van 35 pagina’s betreffende onder meer “GfK Versrapport 2012/Uitreiking Vers Awards 2012”. Aan de onderzijde van de pagina’s staat:

“© GfK 2012 | GfK Jaarcongres 2012 Vers | September 2012”. 

 

Het verweer

 

Adverteerder vermoedt dat er sprake is van een misverstand.

Klager beroept zich op twee andere bronnen dan de in de uiting vermelde onderzoeksbron GfK Kerstrapport 2012.

Gedurende een kalenderjaar worden meer onderzoeken door GFK gedaan naar onder meer de kwaliteit van vers bij supermarkten, zo ook in 2012. Na de zomer heeft het GfK een versrapport gepubliceerd met daarin rapportcijfers in drie productcategorieën (groenten en fruit, vlees en brood) en een overall winnaar. Albert Heijn beroept zich echter niet op dit versrapport, maar op het Kerstrapport van GfK uit december 2012, dat bij het verweer wordt overgelegd. Dit rapport bevat twee belangrijke conclusies:

1.

Albert Heijn XL wordt als overall winnaar uitgeroepen op basis van onderzoek op 10 aspecten.

2.

Albert Heijn XL wordt als winnaar uitgeroepen in de categorie “goede versafdelingen”.

Deze conclusies komen beide terug in de claim “De beste supermarkt met de beste versafdeling” met de expliciete verwijzing naar het Kerstrapport december 2012. 

 

Het oordeel van de Commissie

 

Als bron voor de claim “De beste supermarkt met de beste versafdeling” is in de bestreden uiting duidelijk vermeld: “GfK Kerstrapport 2012”.

Klager heeft niet weersproken en de Commissie heeft vastgesteld dat de klacht, dat de zinsnede “met de beste versafdeling” onjuist is, is gebaseerd op andere bronnen dan het GfK Kerstrapport 2012, namelijk op het “GfK Versrapport 2012” en het Kerstrapport 2012, op basis van een onderzoek van Distrifood.

Gelet hierop mist de klacht feitelijke grondslag.

 

Overigens blijkt uit het overzicht op pagina 11 van het bij het verweer overgelegde “GfK Kerstrapport 2012” dat Albert Heijn XL op het GfK Kerstrapport 2012 het hoogste rapportcijfer heeft in de categorie “Goede versafdelingen”.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.  

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken