De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding van Diamant frituurolie in de Bonusfolder geldig van 24 februari t/m 2 maart 2014. Onder de afbeelding van twee flacons Diamant frituurolie (“original” en “golden crisp”) staat:
“Diamant frituurolie 7.13
Diverse varianten 5.70
Bijv. original
Flacon 3 liter”.
De klacht
Naar aanleiding van de advertentie heeft klager twee flacons Diamant frituurolie ‘golden crisp’ gekocht, in de veronderstelling dat hij twee maal € 5,70 = € 11,40 moest afrekenen. Bij bestudering van de kassabon bleek dat voor de twee flacons € 14,38 in rekening was gebracht. Navraag in de winkel leerde dat de in de uiting vermelde korting alleen gold voor de variant ‘original’. Klager acht de uiting misleidend, nu daarin ook de variant ‘golden crisp’ is afgebeeld en wordt gezegd “Diverse varianten”.
Het verweer
In de uiting zijn verschillende varianten van een productcategorie in de aanbieding, bijvoorbeeld Diamant Original en Diamant Golden Crisp. De prijzen zijn niet allemaal gelijk en ten behoeve van de leesbaarheid wordt slechts de prijs van één variant weergegeven. Dit blijkt uit de tekst “Bijv. original”. Hiermee is voor de klant duidelijk dat deze prijs een voorbeeld is én bovendien alleen geldt voor de variant original. Er is derhalve geenszins sprake van misleiding.
Overigens is dit een gebruikelijke wijze van prijzing, niet alleen bij Albert Heijn maar ook bij andere supermarkten. Het kan immers voorkomen dat verschillende varianten binnen een productgroep in de aanbieding zijn, maar dat het niet mogelijk is om alle verschillende prijzen weer te geven. In dat geval worden de varianten genoemd, maar wordt één voorbeeldprijs van één variant gegeven. Adverteerder legt enkele voorbeelden van een dergelijke wijze van prijzing door een andere supermarkt over.
Het oordeel van de Commissie
Gebleken is dat de in de uiting doorgestreepte prijs van € 7,13 en de vetgedrukte aanbiedingsprijs van € 5,70 niet voor beide afgebeelde varianten Diamant frituurolie en/of voor de genoemde “Diverse varianten” gelden, maar dat deze prijzen als voorbeeldprijzen worden genoemd die alleen voor de variant ‘original’ gelden. Naar het oordeel van de Commissie wordt dit door de enkele tekst “Bijv. original” niet duidelijk gemaakt. Daarbij komt dat uit de uiting op geen enkele wijze blijkt welke prijs voor de andere afgebeelde variant Diamant frituurolie geldt als dat niet de weergegeven prijs van € 5,70 is.
Gelet op het voorgaande acht de Commissie de bestreden uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk en dubbelzinnig ten aanzien van de prijs en het prijsvoordeel als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu deze consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat volgens adverteerder sprake is van een gebruikelijke wijze van prijzen leidt – wat daarvan zij – niet tot een ander oordeel.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.