De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aanbieding van een kilo mineola’s voor € 1,29 in de folder van Nettorama, meer in het bijzonder de bij de aanbieding geplaatste mededeling:
“Mineola’s kilo elders 1,99”.
De klacht
In de advertentie staat dat Nettorama de mineola’s goedkoop aanbiedt, omdat deze elders
€ 1,99 per kilo kosten. Dit is onjuist. In dezelfde week biedt Jan Linders namelijk mineola’s aan voor € 0,99 per kilo.
De e-mails van adverteerder van 16 en 30 april 2014
Adverteerder deelt desgevraagd mee dat de folder waarin de bestreden aanbieding staat, betrekking heeft op week 10 van 2014. Voorts stelt adverteerder dat de genoemde ‘elders prijs’ verwijst naar de reguliere door collega’s berekende prijs en niet naar actieprijzen.
De mondelinge behandeling
Namens adverteerder wordt meegedeeld dat Nettorama de elders-prijzen die zij in haar advertenties voor actieaanbiedingen van fruit en groente vermeldt, overneemt van de website van marktleider Albert Heijn. Deze werkwijze wordt onderbouwd aan de hand van een kassabon van Albert Heijn voor producten die recent bij Nettorama in de aanbieding zijn geweest en waarvoor bij Albert Heijn de reguliere ‘eldersprijs’ is betaald. Adverteerder gaat ervan uit dat bij de door klager bestreden aanbieding van mineola’s de gebruikelijke werkwijze is gevolgd, maar kan dit niet (meer) aantonen.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting wordt de aanbiedingsprijs van een kilo mineola’s bij Nettorama afgezet tegen de ‘elders-prijs’ van € 1,99. Het is aan adverteerder om de juistheid van de elders-prijs aannemelijk te maken, nu deze door klager wordt betwist. Adverteerder dient daartoe aan te tonen dat ten tijde van de geldigheid van de aanbieding – week 10 van 2014 – bij ten minste één vergelijkbare aanbieder (supermarkt) de reguliere prijs van mineola’s € 1,99 bedroeg. Daarin is adverteerder niet geslaagd.
Hoewel adverteerder naar het oordeel van de Commissie voldoende heeft aangetoond dat zij bij recente aanbiedingen van groente en fruit de in de reclames genoemde elders-prijzen heeft gebaseerd op de op dat moment door Albert Heijn gerekende reguliere prijzen, heeft adverteerder dat – naar zij heeft erkend – voor de in de bestreden uiting genoemde elders-prijs voor een kilo mineola’s niet kunnen doen.
Aldus heeft adverteerder de juistheid van haar reclame niet aannemelijk gemaakt en wordt het ervoor gehouden dat in de bestreden uiting onjuiste informatie wordt verstrekt ten aanzien van het prijsvoordeel als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De Commissie ziet in hetgeen namens adverteerder ter vergadering is aangevoerd aanleiding om de aanbeveling te doen voor zover nog nodig.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij
beveelt adverteerder – voor zover nog nodig – aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.