De bestreden reclame-uiting
Het betreft de actie voor de Ambi Pur elektrische luchtverfrisser, hieruit bestaande dat men bij aankoop van een “Ambi Pur Elektrische luchtverfrisser houder” het aankoopbedrag krijgt teruggestort. Daartoe is een sticker aan het product bevestigd.
De klacht
De klacht luidt -kort samengevat- als volgt.
Klager heeft zowel de luchtverfrisser als een vulling daarvoor gekocht. Ten bewijze daarvan legt hij de kassabon over waaruit blijkt dat hij twee “Ambi Pur” producten heeft gekocht. Het ene product kostte € 1.29 en het andere € 4,99.
Nadat hij aan de op de sticker staande voorwaarden had voldaan, ontving hij € 1.29, zijnde het bedrag van de vulling, in plaats van € 4.99 op zijn rekening.
Gelet hierop acht klager de uiting misleidend.
Het verweer
Klager verwachtte dat de houder € 4.99 kostte en de navulling € 1.29. Dit is echter net andersom: de houder kost € 1.29 en de navulling € 4.99. Klager heeft derhalve terecht € 1.29 op zijn rekening gestort gekregen. Ten bewijze daarvan legt adverteerder een foto over, gemaakt in een vestiging van Albert Heijn te Rotterdam, van de aan het bewuste schap bevestigde prijskaartjes van beide producten. Oorzaak van dit misverstand is wellicht dat op de kassabon een specificatie van de Ambi Pur producten ontbreekt.
Het oordeel van de voorzitter
Adverteerder heeft gemotiveerd uiteengezet dat klager, ten onrechte, in de veronderstelling verkeerde dat de “Ambi Pur Elektrische luchtverfrisser houder” € 4.99 kostte. Dit is echter het bedrag van de navulling. De houder kostte €1.29 en dit bedrag is aan klager gerestitueerd. Van misleiding is derhalve geen sprake.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het hierboven overwogene wijst de voorzitter de klacht af.