De bestreden reclame-uiting
Het betreft een “2e gratis” aanbieding in de bonusfolder van 11 tot en met 17 januari 2016, afkomstig van adverteerder. Hierin staat, voor zover van belang, een afbeelding van een aantal producten van het merk: “Dreft”. Naast deze afbeelding staat de tekst:
“Dreft handafwas- en vaatwasmiddelen
Alle varianten, combineren mogelijk
Bijv. afwas extra hygiëne eucalyptus
2 flessen à 400 ml”
Met daaronder een kader waarin staat:”4,38 2,19”.
Aan de onderzijde van de afbeelding is een geel vlak afgebeeld met daarin de tekst: “2e gratis”. Onder deze afbeelding staat: “Bijv. all-in-1 original, 2 dozen à 24 tabs 11,98 5,99”
Aan de rechterzijde van de uiting staat verticaal in de klein lettertype de tekst: “Voor 2e gratis geldt: per combinatie kan de prijs verschillen. U krijgt 50% korting op de totaalprijs.”
De klacht
In de bonusfolder staat ‘2e gratis’ in het algemeen afgedrukt. Klager verkeerde in de veronderstelling ‘dat dit voor alle producten gold die vermeld staan in de folder’. In de winkel van adverteerder kwam klager erachter dat Dreft Vaatwasmiddel € 5,99 kost en het tweede pak gratis was. Klager voelt zich misleid omdat de lagere prijs in de uiting opvallend wordt benadrukt.
Het verweer
Adverteerder heeft regelmatig bonusaanbiedingen waarbij alle varianten van een merk in de aanbieding zijn en waarop hetzelfde actiemechanisme van toepassing is. Om de klant toch een idee te geven van de geldende prijzen geeft Albert Heijn altijd een prijsvoorbeeld van één variant. Indien andere varianten van dezelfde aanbieding een sterk afwijkende (hogere) prijs hebben, zoals in het onderhavige geval, dan geeft adverteerder een extra prijsvoorbeeld onder aan de advertentie. Adverteerder heeft in de bestreden uiting de prijs van het meest verkochte Dreft product “afwas extra hygiëne eucalyptus” weergegeven. Boven de prijs staat duidelijk aangegeven dat het om een voorbeeld gaat, door de aanduiding “Bijv. afwas extra hygiëne eucalyptus”. Voorts heeft adverteerder onderaan de aanbieding nog een prijsvoorbeeld gegeven van een ander Dreftproduct dat aanmerkelijk duurder is, waarbij staat: “Bijv. all-in-1 original, 2 dozen à 24 tabs 11,98 5,99”. Door van verschillende varianten verschillende prijzen te geven, informeert adverteerder haar klanten dat het actiemechanisme van 2e gratis voor alle Dreftproducten geldt, maar dat de prijs kan verschillen. Adverteerder erkent dat zij het 2e prijsvoorbeeld kleiner heeft afgebeeld dan het 1e prijsvoorbeeld. De reden hiervoor is dat adverteerder haar klanten graag wil informeren over het feit dat varianten binnen dezelfde aanbieding andere (hogere of lagere) prijzen kunnen hebben. Gelet op de beperkte ruimte binnen de bonusfolder en het streven de folder leesbaar te houden zijn sommige teksten kleiner gemaakt dan anderen. Het 2e prijsvoorbeeld heeft daarom een kleinere lettergrootte dat gelijk is aan de lettergrootte van andere teksten in de bonusfolder. Adverteerder meent dat deze lettergrootte voldoende groot is en voor de consument duidelijk leesbaar. Adverteerder meent dat zij in haar uiting geen onjuiste of onvolledige informatie heeft opgenomen en dat van misleiding geen sprake is.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de onderhavige uiting waarin de “2e gratis” actie van adverteerder wordt aangeprezen, misleidend acht omdat hierin volgens hem de suggestie wordt gewekt dat voor alle producten van het merk ‘Dreft’ geldt dat 2 producten van dit merk voor de in de uiting genoemde prijs van € 2,19 verkrijgbaar zijn, terwijl dit niet het geval is.
Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit de uiting voldoende duidelijk dat de hierin in een groot lettertype afgebeelde prijs van € 2,19 behoort bij het genoemde prijsvoorbeeld met betrekking tot “afwas extra hygiëne eucalyptus”. In dit oordeel betrekt de commissie de vermelding onderaan de uiting, waar nogmaals een prijsvoorbeeld “all-in-1 original, 2 dozen à 24 tabs 11,98 5,99” wordt genoemd. Dat dit prijsvoorbeeld in een kleiner lettertype is weergegeven dan het andere prijsvoorbeeld maakt het oordeel van de Commissie niet anders. Verder wordt de totale uiting verduidelijkt door de vermelding aan de rechterzijde van de uiting in een verticaal en klein lettertype dat voor de “2e gratis” actie geldt dat de prijs per combinatie kan verschillen en dat de consument 50% korting ontvangt op de totaalprijs. De gemiddelde consument zal hieruit opmaken dat bij andere combinaties een andere prijs mogelijk is dan het in een groot lettertype genoemde prijsvoorbeeld, zodat – gelet op dit alles – van misleiding geen sprake is.
Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.