De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamefolder van Albert Heijn waarin in verband met een aanbieding van een Coca-Cola multipack onder meer staat: “Nu met gratis 2 maanden Eredivisie Live t.w.v. minimaal 25 euro*.”
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat toen hij zich naar aanleiding van de reclame-uiting telefonisch aanmeldde voor Eredivisie Live, hij onder meer zijn gironummer moest geven. Toen klager vroeg waarom dit nodig was nu het een gratis aanbieding betrof, werd hem door de klantenservice van adverteerder sub 2 geantwoord dat hij minimaal een maand moest betalen, omdat hij niet tijdig over de opzegging zou worden geïnformeerd. Gelet hierop acht klager de reclame-uiting misleidend.
Het verweer
Beide adverteerders hebben verweer gevoerd. Op de verweren zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Uit de gevoerde verweren blijkt dat de klantenservice van adverteerder sub 2 onjuiste informatie aan klager heeft verstrekt. Er geldt een opzegtermijn van één maand. Bij tijdige opzegging stopt het proefabonnement na de actieperiode, zodat men gedurende twee maanden gratis Eredivisie Live kan kijken. De consument wordt volgens adverteerders herhaaldelijk en ook tijdig op de mogelijkheid van opzegging gewezen.
Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat geen aanleiding bestaat te veronderstellen dat de Commissie op de onderhavige klacht anders zal beslissen dan in de dossiers met de nummers 2009/00148 en 2009/00148A, waarbij de Commissie eerdere klachten over vergelijkbare reclame-uitingen heeft afgewezen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.