De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting in de app van Albert Heijn waarin, voor zover hier van belang, staat:
“Activeer nog 1 aanbieding!
[…]
Bonus Box
15% korting
Alle Sherry en Zoete Spaanse
Per fles
3.14 3.69”
De klacht
Klaagster heeft het product als persoonlijke bonus in de ‘Persoonlijke Bonus Box’ in de app van adverteerder ontvangen. De persoonlijke bonus is volgens klaagster gerelateerd aan een voorkeursfiliaal. Het artikel is echter niet op voorraad in de winkel. Klaagster heeft navraag gedaan en nu blijkt dat het product niet op voorraad is in het betreffende filiaal. Klaagster heeft contact gezocht met adverteerder, maar klaagster gaat niet akkoord met de door adverteerder geboden oplossing.
De samenvatting van het verweer
Van het aangeboden product waren meerdere varianten in de aanbieding. In week 25 waren er echter leveringsproblemen, waardoor de variant ‘887 Fino’ tijdelijk niet op voorraad was. Dit is uiteraard zeer vervelend. De 0.75 varianten ‘Fino Sherry’ waren wel voorradig.
Op het moment dat een product uit de Persoonlijke Bonus Box tijdelijk niet op voorraad is, krijgen klanten doorgaans een reclamevoucher in de winkel aangeboden. Met deze reclamevoucher kunnen klanten vervolgens op een later moment of in een ander filiaal alsnog gebruik maken van de aanbieding.
Adverteerder betreurt het dat klaagster door omstandigheden geen gebruik heeft kunnen maken van de Persoonlijke Bonus Box aanbieding. In dergelijke gevallen stelt zij haar klanten daarom in de gelegenheid om op een later moment, zodra het product weer beschikbaar is, alsnog gebruik van de aanbieding te maken.
Het oordeel van de voorzitter
1. De voorzitter vat de klacht aldus op dat het aangeboden actieproduct, te weten een bepaald type ‘Sherry’, volgens klaagster niet op voorraad was in het filiaal waarin zij van de aanbieding gebruik had moeten maken. Indien een adverteerder een bijzonder aanbod doet, dient hij ervoor zorg te dragen dat er een in verhouding tot het aanbod en de daarvoor gevoerde reclame redelijke voorraad producten aanwezig is.
2. Als onweersproken is komen vast te staan dat het aangeboden product niet beschikbaar was in het betreffende filiaal vanwege leveringsproblemen. Hieruit volgt dat in de bestreden uiting onjuiste informatie over de beschikbaarheid van het aangeboden product is verstrekt, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de bestreden uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Dat aan klaagster pas in een later stadium een voucher is aangeboden en dat klaagster in de gelegenheid is gesteld om op een later moment alsnog gebruik te maken van de aanbieding, neemt niet weg dat de uiting onjuiste informatie bevatte omtrent de beschikbaarheid van het product. Tijdens de looptijd van de actie is in de uiting ook niet gewezen op alternatieven om alsnog van de actie gebruik te kunnen maken.
3. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.