De bestreden reclame-uiting
Het betreft een ‘10-pak’ verpakking van flesjes ‘Danone Actimel’, waarop onder meer staat:
“9 FLESJES +1 GRATIS”
De klacht
Klaagster heeft het bewuste 10-pak gekocht. De prijs was € 4,89, wat achteraf de normale winkelprijs voor 10 flesjes Danone Actimel bleek te zijn. Nadat klaagster dit op 1 december 2008 bij Albert Heijn had gemeld is de prijs aangepast en kreeg klaagster het teveel betaalde bedrag terug. Klaagster is van mening dat het geld dat andere klanten teveel hebben betaald voor dit product aan een goed doel moet worden gegeven. Albert Heijn heeft ten onrechte aan deze actie geld verdiend.
Het verweer
Tegen de klacht is het volgende verweer gevoerd.
Verweer van Albert Heijn
De klacht is, naar ook klaagster heeft medegedeeld, correct afgehandeld. Albert Heijn wil niet ingaan op de aanvullende eis van klaagster om geld aan een goed doel te geven.
Verweer van Danone
De prijs die Danone aan Albert Heijn adviseert voor het normale 10-pak van Danone Actimel is € 4,89. Met betrekking tot de ‘9+1-gratis’ actie krijgt Albert Heijn op de inkoopprijs van Danone 10% korting op iedere 10-pak. Danone mag in verband met mededingingsrechtelijke bepalingen niet voorschrijven voor welk bedrag haar producten door Albert Heijn aan de consumenten worden verkocht. Danone heeft geconstateerd dat Albert Heijn tijdens de 9+1 gratis-actie voor het bewuste 10-pak de normale prijs hanteerde. Danone verwijst onder meer naar e-mail correspondentie van 18 november 2008 tussen haar en Albert Heijn waaruit dit blijkt. Albert Heijn heeft de prijs naar aanleiding van de correspondentie aangepast. De klacht heeft betrekking op de prijs die Albert Heijn heeft gevoerd en niet op de verpakking van het 10-pak als zodanig.
Reactie klaagster 15 februari 2009
Uit het verweer van Danone maakt klaagster op dat Albert Heijn reeds op 18 november 2008 op de hoogte was van het feit dat voor het bewuste 10-pak niet de juiste prijs werd gevraagd. Klaagster heeft nog op 28 november 2008 voor deze onjuiste, te hoge prijs het 10-pak gekocht.
Het oordeel van de Commissie
Gebleken is dat de klacht niet de verpakking als zodanig betreft, maar het feit dat Albert Heijn niet de actieprijs in rekening heeft gebracht. De Commissie is dan ook van oordeel dat de klacht, voor zover deze is gericht tegen Danone of tegen de verpakking als zodanig, dient te worden afgewezen.
Voor zover de klacht zich richt tegen Albert Heijn, oordeelt de Commissie als volgt. De Commissie is van oordeel dat de tekst “9 flesjes +1 gratis” op de verpakking suggereert dat 10% korting op de normale winkelprijs van 10 flesjes van het bewuste product wordt gegeven. Gebleken is echter dat Albert Heijn het 10-pak met de tekst “9 flesjes +1 gratis” tijdelijk heeft verkocht voor de normale winkelprijs van een 10-pak. De Commissie is van oordeel dat Albert Heijn, door onder deze omstandigheid het product met de bewuste verpakking in de winkel aan te prijzen, onjuiste informatie heeft verstrekt over de prijs als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is het misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC om het product op deze wijze in het openbaar aan te prijzen.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de wijze waarop het product onder genoemde omstandigheid door Albert Heijn is aangeprezen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt Albert Heijn aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor zover de klacht zich richt tegen Danone, wijst de Commissie deze af.