De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting in de Bonusfolder van Albert Heijn.
Daarin staat naast de afbeelding van een pakje rundergehakt:
“AH half-om-halfgehakt
Schaal 300 gram
1.85
0.99”.
De klacht
De uiting toont rundergehakt, terwijl half-om-gehakt in de reclame is.
Het verweer
Per abuis is een afbeelding geplaatst van rundergehakt, terwijl de bonusaanbieding alleen betrekking had op half-om-half gehakt.
Overigens is op alle andere plaatsen door middel van schapkaarten aangegeven dat de bonusaanbieding half-om-half gehakt betrof. Adverteerder meent dat zij in voldoende mate op andere locaties haar klanten heeft geïnformeerd op welk product de Bounusaanbieding zag.
Het voorgaande neemt niet weg dat adverteerder graag in eerste instantie de juiste afbeelding had willen gebruiken. Aan klager heeft zij inmiddels excuses aangeboden.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
Naar adverteerder heeft erkend, is in de bestreden uiting een afbeelding opgenomen van een ander product dan het product waarop de in de tekst beschreven aanbieding betrekking heeft, namelijk rundergehakt in plaats van half-om-half gehakt.
Aldus gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code. Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Voorts is de uiting in strijd met de “algemene aanbeveling onder i. afbeelding van het aangeboden product”.
Het verweer dat adverteerder de klant op andere plaatsen wel juist heeft geïnformeerd over de onderhavige aanbieding, leidt niet tot een ander oordeel.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en met de “algemene aanbeveling onder i. afbeelding van het aangeboden product”.
Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.