De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aanbieding van HP inktpatronen in een folder van Aldi. In de uiting staat, naast een afbeelding van het betreffende product:
“HP patronen
– zwart: 364 XL
– 2 stuks
Per pak
16.99”.
De klacht
Op grond van de uiting verkeerde klaagster in de veronderstelling voor de prijs van € 16,99 een pakje met daarin twee inktpatronen te krijgen. In werkelijkheid bevatte een pakje slechts één HP patroon. In de winkel werd klaagster meegedeeld dat sprake is van een drukfout in de folder, de genoemde prijs van € 16,99 geldt voor één HP patroon. In dat geval is volgens klaagster geen sprake van een aanbieding, omdat elders de inktpatronen soms goedkoper te verkrijgen zijn. Klaagster acht de uiting misleidend.
Het verweer
Er is inderdaad sprake van een drukfout in de folder. De prijs van € 16,99 heeft betrekking op één HP 364XL patroon, terwijl in de uiting staat “2 stuks”. Deze drukfout betekent echter niet dat geen sprake is van een aanbieding en derhalve van misleidende reclame. De in de uiting genoemde prijs die adverteerder heeft willen hanteren voor één HP 364XL patroon is een voordelige prijs voor één exemplaar van dat type HP patronen. Dat wellicht één of meer andere aanbieders goedkoper zijn, doet daaraan niets af, nu de door Aldi gehanteerde prijs wel voordeliger is dan de door enkele bekende aanbieders in de markt gehanteerde prijs.
Nu de klacht betrekking heeft op een drukfout, zal Aldi zich onthouden van het nogmaals doen van deze reclame-uiting in de toekomst.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
Als erkend is komen vast te staan dat in de bestreden uiting – als gevolg van een drukfout waarvoor adverteerder verantwoordelijk is – bij de aanbieding van HP 364XL patronen voor
€ 16,99 staat “2 stuks”, terwijl in werkelijkheid voor de genoemde prijs één HP patroon van dit type wordt aangeboden. Hierdoor wordt de gemiddelde consument op het verkeerde been gezet ten aanzien van de prijs en het prijsvoordeel van de aangeboden HP patronen. Dit betekent dat de uiting gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Dat de genoemde prijs van € 16,99, indien die gehanteerd wordt voor één HP 364XL patroon, wellicht voordeliger is dan de door andere aanbieders voor dit product gerekende prijs, neemt het misleidende karakter van de bestreden uiting niet weg.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.
Hij beveelt adverteerder – voor zover nodig – aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.