De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial waarin het volgende wordt gezegd:
“Nu bij Sunweb: Inpakkers!
Honderden reizen met tot wel 50% korting.
Zoals 8-daagse vliegvakantie naar Portugal van 399 voor maar 199 euro per persoon (in beeld staat dan: “Portugal, 8-daagse vliegvakantie, appartement € 399 € 199 p.p.”).
Kijk voor alle inpakkers op sunweb.nl.”
De klacht
In de commercial worden honderden reizen met ‘inpakkerskorting’ aangeboden, met als voorbeeld een 8-daagse vliegreis inclusief appartement naar Portugal voor € 199,-. Klager heeft op de website van adverteerder, waarnaar in de commercial verwezen wordt, voor Portugal slechts achttien ‘inpakkers’ kunnen vinden, waarvan de goedkoopste reis € 279,- kost. Deze prijs geldt voor appartement Casa Lisa bij boeking voor twee personen en met aankomstdatum 21 augustus 2015. De prijs voor de andere ‘inpakkers’ in Portugal bedraagt minimaal € 379,-. Klager legt een uitdraai over van de webpagina met deze ‘inpakkers’.
Het verweer
Adverteerder stelt dat zij voor iedere aanbieding die wordt gecommuniceerd voldoende beschikbaarheid heeft. Alle prijzen zijn op de website terug te vinden. Adverteerder legt een afdruk van de website over om aan te tonen dat ook appartement Casa Lisa voor acht dagen voor € 199,- geboekt kan worden (voor 5 personen bij vertrekdatum 21 september 2015). Voor alle ‘inpakkers’ geldt dat de uiteindelijke prijs afhankelijk is van de vertrekdatum, het aantal personen en het type appartement waarvoor gekozen wordt.
De namens de voorzitter aan adverteerder gezonden e-mail van 20 juli 2015
Het is de voorzitter van de Commissie gebleken dat via de button “inpakkers” op de homepage van adverteerders website de pagina wordt bereikt waarop melding wordt gemaakt van een aanbieding van een vliegvakantie naar Portugal voor € 199,-. Door daar op de link “Bekijk alle inpakkers Portugal” te klikken, verschijnt een scherm waarlangs 196 vakanties kunnen worden bekeken met daarbij telkens een vanaf-prijs, die echter steeds hoger is dan € 199,- p.p. De voorzitter van de Commissie heeft daarom adverteerder verzocht een nadere toelichting te geven op de vraag waarom de aanbieding van € 199,- p.p. niet als resultaat verschijnt wanneer men op de website alle ‘inpakkers Portugal’ bekijkt.
Het nadere verweer
De prijs van € 199,- is een vanaf-prijs, de uiteindelijke prijs is afhankelijk van het aantal personen dat meereist. Om op de website alle prijzen te kunnen zien, dient het aantal reizigers op nul gezet te worden. Dan worden alle beschikbare prijzen getoond, dus ook alle reizen voor € 199,-. Wordt direct het aantal reizigers ingevuld, wat veel consumenten doen, dan worden alleen de prijzen getoond die voor dat reisgezelschap gelden, aldus adverteerder.
De repliek
In de reclame-uiting wordt geen voorbehoud gemaakt voor het aantal personen waarvoor wordt geboekt, de vermelde prijs betreft een prijs per persoon. Het enige voorbeeld van een reis naar Portugal voor € 199,- p.p. dat adverteerder heeft overgelegd betreft een reis voor vijf personen met een vertrekdatum die na de reguliere schoolvakanties ligt. Omdat de actie loopt tot en met 12 juli 2015 wordt de indruk gewekt dat de inpakkerskortingen gelden voor reizen op korte termijn, in ieder geval binnen de zomervakantieperiode. Niemand is ervan op de hoogte dat het aantal reizigers op nul moet worden gezet om alle aanbiedingen te kunnen bekijken, aldus klager. Integendeel, als je het aantal personen niet invult, verschijnt de melding “Vul hier je reisgezelschap in. Dan kunnen wij de juiste prijs tonen!”
Het oordeel van de Commissie
1) In de bestreden televisiecommercial worden “honderden reizen” met ‘inpakkerskorting’ aangeboden, waaronder een 8-daagse vliegvakantie naar Portugal van € 399,- voor € 199,- per persoon. Op deze reclame is – naast de bepalingen van de Nederlandse Reclame Code (NRC) – de Reclamecode Reisaanbiedingen (RR) 2014 van toepassing.
Klager maakt bezwaar tegen de commercial omdat hij op de website van adverteerder geen 8-daagse reis naar Portugal voor de geadverteerde prijs van € 199,- p.p. heeft kunnen vinden. De Commissie vat de klacht aldus op dat volgens klager sprake is van strijd met artikel V onder 1 RR, waarin is bepaald dat aanbieders van reisdiensten dienen te zorgen voor een redelijke beschikbaarheid van de door hen in reclame-uitingen aangeboden diensten voor de genoemde prijs. Krachtens artikel VI RR dienen aanbieders de beschikbaarheid van hun aanbieding aannemelijk te maken indien deze wordt aangevochten.
2) Klager heeft ten bewijze van onvoldoende beschikbaarheid een uitdraai overgelegd van de “18 zonvakanties” die volgens hem op adverteerders website verschijnen voor reizen naar Portugal met inpakkerskorting. De prijs van de goedkoopste aanbieding bedraagt € 279,- p.p. en betreft een reis voor twee personen met vertrekdatum 21 augustus 2015.
Adverteerder heeft bij verweer de beschikbaarheid van één 8-daagse vliegvakantie naar Portugal voor de prijs van € 199,- p.p. (exclusief bijkomende kosten per boeking) aangetoond, te weten een reis voor 5 volwassenen met vertrekdatum 21 september 2015. De enkele beschikbaarheid van deze prijs op één datum bij een specifiek (niet als gemiddeld aan te merken) reisgezelschap acht de Commissie echter onvoldoende om te kunnen spreken van een ‘redelijke beschikbaarheid’ als bedoeld in artikel V onder 1 RR. Bij nader verweer heeft adverteerder aangevoerd dat op de website alle beschikbare tarieven van € 199,- p.p. zichtbaar worden indien het aantal reizigers op nul gezet wordt. Nu adverteerder ten bewijze van deze stelling geen overzicht heeft overgelegd van reizen voor € 199,- die – met het reizigersaantal op nul gezet – als resultaat verschijnen, heeft adverteerder naar het oordeel van de Commissie onvoldoende aannemelijk gemaakt dat er daadwerkelijk meer (dan de hiervoor genoemde) 8-daagse reizen naar Portugal voor de prijs van € 199,- p.p. beschikbaar zijn (geweest).
3) Overigens acht de Commissie het onwaarschijnlijk dat de gemiddelde consument op de hoogte is van de voorwaarde van het op nul zetten van het aantal reizigers om alle reizen te kunnen zien waarvoor het tarief van € 199,- p.p. geldt. Indien adverteerder al zou hebben aangetoond dat de geadverteerde vliegvakantie naar Portugal in redelijke mate beschikbaar is (geweest), dan is deze beschikbaarheid voor de gemiddelde consument onvoldoende duidelijk.
4) Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel V sub 1 RR. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.