De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie op de website http://www.nelly.com voor “Wella Pro Hairspray Max Hold”. Het product wordt aangeboden voor € 8.95. Onder de prijs staat:
“Normale prijs EUR 18,50”.
De klacht
De genoemde prijs € 18,50 is een belachelijk hoge prijs voor een bus haarlak. Klaagster heeft in een drogisterij gewerkt, waar de normale verkoopprijs voor dit product € 3,99 was. De onwetende consument denkt dat hij het product met een hoge korting koopt terwijl hij in werkelijkheid drie keer de adviesprijs betaalt. Het voorgaande geldt voor alle haarverzorgingsproducten en haarstyling op de betreffende pagina.
Het oordeel van de Commissie
Naar klaagster onweersproken heeft gesteld, is de in de uiting genoemde ‘Normale prijs’ (EUR 18,50) aanmerkelijk hoger dan de reguliere prijs van het aangeprezen product.
Gelet op het voorgaande kan naar het oordeel van de Commissie niet worden gesteld dat EU 18,50 de ‘Normale prijs’ is voor het product. Aldus gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie met betrekking tot de prijs van het product zoals bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.