a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2012/00982

Datum:

21-11-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Strijd met wet

Medium:

Verpakking en etikettering

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de 125 grams verpakking van Kips theeworst.

 

De klacht

 

Hoewel op de boven- en zijkant van de verpakking wordt vermeld dat sprake is van “de onvervalste gerookte theeworst”, blijkt uit de ingrediëntenlijst dat slechts rookaroma is toegevoegd. Dat is iets anders dan “gerookt”.

 

De reactie van adverteerder

 

Adverteerder deelt mee zich (nu) te realiseren dat de aanduiding “de onvervalste gerookte theeworst” niet juist is. Zodra de huidige voorraad etiketten op is, zal de aanduiding worden vervangen, waarschijnlijk door de vermelding “smeuïge en tikkeltje gekruide theeworst”.

 

Het oordeel van de voorzitter

De voorzitter is van oordeel dat de klacht  de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

Als onweersproken is komen vast te staan dat de theeworst niet gerookt is, maar dat aan de theeworst rookaroma is toegevoegd. Gelet hierop is de vermelding “(onvervalste) gerookte theeworst” niet in overeenstemming met de in artikel 4 (met name lid 1 onder c) van het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen (WEL) voorgeschreven aanduiding van (voor)verpakte eetwaren.  Hierin wordt onder meer bepaald dat de omschrijving van het product zodanig moet zijn dat de consument de ware aard van het product kan begrijpen en dit product kan onderscheiden van producten waarmee het zou kunnen worden verward.

Gerookte theeworst is een ander product dan met rookaroma behandelde theeworst, hetgeen tot uiting dient te komen in de aanduiding van het levensmiddel. Nu met de aanduiding “gerookte theeworst” niet de ware aard van het product wordt weergegeven, is de verpakking in strijd met artikel 4 lid 1 onder c WEL en daardoor in strijd met de wet in de zin van artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code.

 

De voorzitter heeft kennis genomen van adverteerders toezegging de verpakking te zullen aanpassen.

 

Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC.  Hij beveelt adverteerder – voor zover nodig – aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken