De bestreden reclame-uiting
Het betreft de 125 grams verpakking van Kips theeworst.
De klacht
Hoewel op de boven- en zijkant van de verpakking wordt vermeld dat sprake is van “de onvervalste gerookte theeworst”, blijkt uit de ingrediëntenlijst dat slechts rookaroma is toegevoegd. Dat is iets anders dan “gerookt”.
De reactie van adverteerder
Adverteerder deelt mee zich (nu) te realiseren dat de aanduiding “de onvervalste gerookte theeworst” niet juist is. Zodra de huidige voorraad etiketten op is, zal de aanduiding worden vervangen, waarschijnlijk door de vermelding “smeuïge en tikkeltje gekruide theeworst”.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.
Als onweersproken is komen vast te staan dat de theeworst niet gerookt is, maar dat aan de theeworst rookaroma is toegevoegd. Gelet hierop is de vermelding “(onvervalste) gerookte theeworst” niet in overeenstemming met de in artikel 4 (met name lid 1 onder c) van het Warenwetbesluit Etikettering van levensmiddelen (WEL) voorgeschreven aanduiding van (voor)verpakte eetwaren. Hierin wordt onder meer bepaald dat de omschrijving van het product zodanig moet zijn dat de consument de ware aard van het product kan begrijpen en dit product kan onderscheiden van producten waarmee het zou kunnen worden verward.
Gerookte theeworst is een ander product dan met rookaroma behandelde theeworst, hetgeen tot uiting dient te komen in de aanduiding van het levensmiddel. Nu met de aanduiding “gerookte theeworst” niet de ware aard van het product wordt weergegeven, is de verpakking in strijd met artikel 4 lid 1 onder c WEL en daardoor in strijd met de wet in de zin van artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code.
De voorzitter heeft kennis genomen van adverteerders toezegging de verpakking te zullen aanpassen.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. Hij beveelt adverteerder – voor zover nodig – aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.