De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial van adverteerder, waarin een voice-over – voor zover hier van belang – zegt: “Nu 8 euro korting op de Winter Efteling bij drie pakken Douwe Egberts koffie”. Ondertussen zijn er drie pakken Douwe Egberts koffie te zien met daarnaast een blauwe ‘sticker’ (die zich kennelijk ook op de verpakking bevindt) met de tekst “Spaar voor 8 euro korting op de Winter Efteling”. Onderin beeld verschijnt eerst de mededeling “3 actieverpakkingen Douwe Egberts Aroma Rood 500 gram filterkoffie” en vervolgens de tekst
“€ 8,- per entreebewijs, voorwaarden op de.nl/efteling”.
De klacht
In de commercial wordt de indruk gewekt dat bij drie pakken koffie 8 euro korting wordt gegeven op de Winter Efteling. De tekst onder de getoonde pakken koffie verschijnt zo kort in beeld, dat deze niet goed leesbaar is. Klager heeft drie pakken koffie gekocht, waarop echter slechts drie zegels zaten, terwijl voor de korting zes zegels nodig blijken te zijn. In de commercial wordt niet duidelijk gemaakt hoeveel zegels op een pak horen te zitten. Hetzelfde geldt voor de website van adverteerder en het reglement. Volgens klager is sprake van misleiding.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Adverteerder verzoekt in de eerste plaats de klacht niet-ontvankelijk te verklaren, nu klager (en de Commissie) niet duidelijk maakt welk artikel van de Nederlandse Reclame Code (NRC) door de uiting wordt geschonden. Subsidiair wordt aangevoerd dat, ervan uitgaande dat met de klacht wordt gedoeld op schending van artikel 7 jo. artikel 8.3 onder c NRC, de communicatie rond de kortingsactie voor de Winter Efteling niet oneerlijk of misleidend is.
Om in aanmerking te komen voor € 8,- korting op een entreebewijs voor de Winter Efteling moeten zes zegels worden gespaard, die verkrijgbaar zijn door de aankoop van verschillende actieverpakkingen Douwe Egberts koffieproducten. Op de grotere verpakkingen zitten twee actiezegels, de kleinere verpakkingen bevatten één zegel. In de laatste paar seconden van de televisiecommercial verschijnen, terwijl de voice over zegt “Nu 8 euro korting op drie pakken Douwe Egberts koffie”, twee supers in beeld, te weten: “3 actieverpakkingen Douwe Egberts Aroma Rood 500 gram filterkoffie” en “€ 8,- per entreebewijs, voorwaarden op de.nl/efteling”. Deze supers, waarin de belangrijkste voorwaarden met betrekking tot de actie worden verstrekt, zijn lang genoeg en in een leesbaar lettertype in beeld, waardoor de gemiddelde consument voldoende mogelijkheid wordt geboden de supers te lezen en te begrijpen. In de tweede super wordt ook nog verwezen naar de website voor de overige voorwaarden van de actie.
De actie wordt bovendien gecommuniceerd via actiestickers op de koffieproducten, waarin onder andere wordt vermeld dat er zes zegels gespaard dienen te worden voor € 8,- korting, en via de actiewebsite. Het is gebruikelijk dat onderscheid wordt gemaakt in het aantal actiezegels naar de grootte van de verpakking, zodat de gemiddelde geïnformeerde consument dit had moeten begrijpen. Douwe Egberts heeft slechts drie soortgelijke klachten van andere consumenten ontvangen, wat een zeer laag aantal is voor een dergelijke actie.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat klager voldoende duidelijk heeft gemaakt wat zijn bezwaar tegen de bestreden uiting is. Dat klager geen specifiek artikel van de NRC heeft genoemd waarmee hij de uiting in strijd acht, betekent niet dat hij niet in zijn klacht kan worden ontvangen.
Vast is komen te staan dat de aanbieding in de commercial van “nu 8 euro korting op drie pakken Douwe Egberts koffie” – voor welke korting zes spaarzegels nodig zijn – alleen geldt voor de 500-gramsverpakkingen Douwe Egberts Aroma Rood filterkoffie, waarop twee spaarzegels zitten, en niet voor de kleinere koffieverpakkingen, die elk slechts één zegel bevatten. Naar het oordeel van de Commissie wordt in de televisiecommercial onvoldoende duidelijk gemaakt dat de aanbieding alleen betrekking heeft op drie grote koffieverpakkingen. Weliswaar wordt tijdens het uitspreken van de tekst “nu 8 euro korting op drie pakken Douwe Egberts koffie” onder in beeld de mededeling “3 actieverpakkingen Douwe Egberts Aroma Rood 500 gram filterkoffie” getoond, maar de duur dat deze tekst in beeld staat is zo kort dat de daaruit af te leiden beperking van het aanbod – mede gelet op de lengte van de mededeling – de gemiddelde kijker gemakkelijk kan ontgaan.
Gelet op het voorgaande is sprake van het op een onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen als bedoeld in de aanhef en onder c van artikel 8.3 NRC. Omdat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. De kort in beeld verschijnende verwijzing naar de actievoorwaarden op adverteerders website neemt het misleidende karakter van de commercial niet weg.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.