a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2013/00508

Datum:

13-09-2013

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Voeding en niet- alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft een televisiecommercial, radiocommercial en de website www.nespresso.nl, telkens voor zover in deze uitingen Linizio Lungo koffie van Nespresso wordt aangeprezen onder de vermelding dat dit product “licht gezoete graannoten” bevat.

 

De klacht

 

Klager stelt, kort samengevat, dat de in de commercial genoemde “graannoten” niet bestaan en dat de uitingen om die reden misleidend zijn.

 

Het verweer

 

De klacht is gemotiveerd weersproken.

Adverteerder stelt dat zij met de woorden “licht gezoete graannoten” de smaak van de koffie heeft willen omschrijven. Adverteerder bedient zich daarbij van een vocabulaire dat ook in de wijnindustrie wordt gebruikt. Adverteerder heeft niet de bedoeling om een niet bestaande vrucht te omschrijven.

 

Het oordeel van de voorzitter

 

De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.

 

De klacht richt zich tegen het gebruik van de term “graannoten” in de bestreden uitingen. Klager stelt op zichzelf genomen terecht dat “graannoten” als zodanig niet bestaan. Beoor­deeld dient te worden of de gemiddelde consument wordt misleid door het feit dat in de uitingen aldus naar een niet bestaande vrucht wordt verwezen. Naar het oordeel van de voorzitter is dit niet het geval. Aannemelijk is dat de gemiddelde consument in de context van de uitingen het woord “graannoten” als een verwijzing naar de smaak van de koffie zal op­vatten, in deze zin dat in de smaak van de koffie onder meer graantonen en graan­aroma’s herkenbaar zijn. De aankoopbeslissing van de gemiddelde consument zal specifiek hierop zijn gericht. Niet gesteld of gebleken is dat het product in dat opzicht niet aan de verwach­tingen voldoet. Aangenomen moet derhalve worden dat de gemiddelde consument die de onderhavige koffie koopt vanwege de smaaksuggestie die uitgaat van het woord “graan­no­ten”, de smaak zal ervaren die door de uitingen wordt gesuggereerd.

 

Aldus kan niet worden gezegd dat de gemiddelde consument door de gewraakte mededeling ertoe wordt gebracht of kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet zou hebben genomen. De klacht kan derhalve niet slagen.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken