De bestreden reclame-uiting
Het betreft de website Booking.com voor zover daarop over het Athenaeum Grand Hotel wordt gezegd: “Rooms with: (…) Landmark / City view”. Met betrekking tot de accommodatie die wordt omschreven als “Deluxe Double or Twin Room” vermeldt de website onder meer: “Landmark / City view”.
Samenvatting van de klacht (vertaald)
Klager heeft twee ‘Deluxe Twin Rooms’ geboekt. Het hotel belooft een “city landmark view”. Klager kreeg echter kamers die niet een dergelijk uitzicht hadden. Klager keek uit over een drukke weg met grote kantoorgebouwen aan de overkant. Klager vindt de uiting daarom misleidend.
Samenvatting van het verweer
De omschrijving van de kamer is “Landmark / City view”. Dit betekent dat er of een ‘city view’ of een ‘landmark view’ is en niet, zoals klager stelt, een ‘city landmark view’. Ook uit de algemene beschrijving blijkt dat er geen garantie is op een ‘landmark view’. Het uitzicht dat klager heeft gehad kan worden gekwalificeerd als een stadslandschap. Klager had, omdat hij een ‘landmark view’ wenste, hiervan een bevestiging kunnen vragen aan het hotel.
Het oordeel van de voorzitter
Klager stelt dat het uitzicht niet aan de omschrijving “city landmark view” voldeed omdat hij uitkeek over een drukke weg met grote kantoorgebouwen. Verweerder stelt echter terecht dat in de uiting staat “Landmark / City view” en dat klager over het hoofd ziet dat een schuine streep (‘slash’) staat tussen de woorden ‘city’ en ‘landmark’. Dit laat de mogelijkheid open dat de kamers hetzij een ‘city view’ (zoals de accommodaties die klager kreeg) hetzij een ‘landmark view’ hebben. Klager mocht daarom niet zonder meer erop vertrouwen dat de kamers een “city landmark view” zouden hebben. Nu het tegendeel niet is gesteld of gebleken, gaat de voorzitter ervan uit dat sommige kamers van hetzelfde type accommodatie wel over een ‘landmark view’ beschikken, alsmede dat het hotel bereid zou zijn geweest aan klager een dergelijke kamer ter beschikking te stellen indien hij tijdig daarom zou hebben gevraagd. Op grond van het voorgaande ziet de voorzitter onvoldoende aan-leiding om de bestreden reclame-uiting als zodanig misleidend te achten op grond van het enkele feit dat klager kamers kreeg die alleen ‘city view’ hadden. De voorzitter beslist daarom als volgt
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.