De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclame-uiting van adverteerder, met onder meer de tekst:
“GEFELICITEERD! Met uw 5935 trouwe klanten punten hebt u recht op:
DE GOUDEN LOTUS BANANENPLANT!”
De klacht
Nergens in de uiting wordt vermeld dat men eerst een bestelling moet plaatsen voordat men het gratis geschenk krijgt.
Het verweer
In de uiting wordt op drie plaatsen vermeld dat de plant in combinatie met een bestelling is op te vragen, te weten:
-
– Onderaan de brief in de “PS”;
-
– Op de eerste regel van de bestelbon;
-
– In de spelregels.
Het oordeel van de Commissie
In de gewraakte reclame-uiting wordt, reeds in het onderwerp, meegedeeld dat de ontvanger van de uiting, met haar 5935 ‘trouwe klanten punten’, recht heeft op de ‘Gouden Lotus Bananenplant’.
Gebleken is echter dat de klant, om de plant te ontvangen, eerst een bestelling dient te plaatsen. Dit blijkt niet uit de reclame-uiting, ook niet uit de tekstfragmenten waar adverteerder op wijst.
Aldus wordt naar het oordeel van de Commissie de bedrieglijke indruk gewekt dat de ontvanger van de brief al een prijs heeft gewonnen, dan wel door een bepaalde handeling te verrichten een soortgelijk voordeel zal behalen, terwijl aan het in aanmerking komen voor dit voordeel kosten zijn verbonden, hetgeen op grond van artikel 14.2 in combinatie met het bepaalde in bijlage 2 onder punt 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) wordt aangemerkt als agressieve reclame. Agressieve reclame is oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.