De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in “De Twenterand Courant” van donderdag 17 januari 2013.
De klacht
Deze luidt, samengevat, als volgt.
Adverteerder gebruikt een politiebericht als reclame-uiting. Klager was in eerste instantie in de veronderstelling dat sprake was van een officieel politiebericht.
Het oordeel van de Commissie
De advertentie heeft het uiterlijk en de opmaak van een echt politiebericht. Pas nadat men de moeite heeft moeten nemen de advertentie in zijn geheel goed door te lezen is duidelijk dat het in werkelijkheid gaat om een reclame van Beboparket.
Nu de gemiddelde consument door het uiterlijk van de advertentie op het verkeerde been wordt gezet, acht de Commissie de uiting niet duidelijk als reclame herkenbaar en daardoor in strijd met artikel 11.1 Nederlandse Reclame Code (NRC).
Aangezien adverteerder reeds eerder op dezelfde gronden ten aanzien van een identieke uiting is aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken (zie dossier 2011 00637) en adverteerder aan deze aanbeveling in de huidige reclame-uiting geen gevolg heeft gegeven, zal de Commissie deze beslissing als “Alert” onder de aandacht van een breed publiek brengen als bedoeld in artikel 17 lid 1 onder h juncto 18 lid 4 van het Reglement betreffende de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 11.1 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. De Commissie zal de beslissing onder de aandacht van een breed publiek brengen, als bovenvermeld.