De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website www.beboparket.nl, voor zover daar staat:
“Tegel laminaat
LAAGSTE PRIJS GARANTIE
i.c.m. ondervloer en plinten
OP=OP! VAN €19,98
NU V.A. € 1,98 pm2”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Klager vindt de uiting van adverteerder misleidend, omdat de vierkantemeterprijs vermeerderd wordt met de prijs van een ondervloer en plinten, waardoor het laminaat uit de aanbieding ineens € 7,89 per m2 kostte. Volgens klager mag je er als consument vanuit gaan dat “i.c.m.” “in combinatie met” betekent.
Het verweer
De afkorting i.c.m. betekent volgens adverteerder inderdaad “in combinatie met”. Het houdt in dat de actie alleen geldig is in combinatie met een ander artikel, dat erbij afgenomen moet worden. Adverteerder benadrukt dat dit een gangbare betekenis is van “i.c.m”. Als klager een gratis telefoon zou bestellen “i.c.m. een abonnement”, dan snapt hij dat hij het abonnement erbij dient af te nemen, en niet alleen de gratis telefoon kan ontvangen, aldus adverteerder. Adverteerder heeft screenshots van verschillende websites (waaronder de website van het bedrijf van klager) overgelegd om te onderbouwen dat de afkorting “i.c.m.” vaak wordt gebruikt op dezelfde manier als adverteerder hem gebruikt:
“Alleen geldig i.c.m. een lunch, diner of arrangement in ons restaurant”;
“Arrangementen en prijzen op deze pagina’s zijn alleen geldig i.c.m. een voorstelling”;
“Prijs alleen geldig i.c.m. de aanschaf van een lint of sjerp”;
“Alleen geldig i.c.m. een hoofdgerecht alleen geldig i.c.m. een dagkaart”;
“De gratis ladder is alleen geldig i.c.m. bestelling Berg Regular trampoline”.
Het oordeel van de Commissie
In de uiting staat “tegel laminaat […] i.c.m. ondervloer en plinten […] nu v.a. € 1,98 pm2”.
Klager had op basis van de uiting verwacht dat het laminaat, de ondervloer en plinten tezamen € 1,98 per m2 zouden kosten. Dit bleek in werkelijkheid niet het geval: de prijs van deze drie artikelen samen bleek in werkelijkheid € 7,89 te zijn.
Volgens adverteerder is van misleiding geen sprake, omdat – kort gezegd – men begrijpt dat met “in combinatie met” wordt bedoeld dat men een ander product erbij dient af te nemen. In het onderhavige geval betekent dit volgens adverteerder dat als men de ondervloer en plinten koopt tegen de reguliere prijs, de prijs van het laminaat daarbij € 1,98 per m2 zal zijn.
Dit verweer kan niet slagen.
De afkorting “i.c.m.” zal weliswaar door de consument worden begrepen als “samen met”, maar in zijn algemeenheid wordt deze afkorting of tekst dan gebruikt met de toevoeging “alleen geldig”: “alleen geldig in combinatie met”. Dat blijkt ook uit de door adverteerder overgelegde screenshots. Nu deze toevoeging ontbreekt, is het voor de gemiddelde consument onduidelijk dat de prijs van € 1,98 alleen voor het laminaat geldt, en niet voor het laminaat, de ondervloer en de plinten tezamen.
Gelet op de woordkeus van de uiting is geen duidelijke informatie verstrekt over de prijs als bedoeld in de aanhef en onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.