a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2010/00731

Datum:

07-12-2010

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op https://debijenkorf.bankgiroloterij.nl. met de aanhef: “Win gratis een diamant van Diamond Point t.w.v.€ 40.000,-!”.

 

 

De klacht

 

Om gratis kans te maken moet men eerst een aantal gegevens invullen. Onderaan de desbetreffende pagina staan de actievoorwaarden, die zeer onduidelijk zijn. Na het invullen van de gegevens komt men op een volgende pagina terecht, waar herhaald wordt dat men kans kan maken op gratis prijzen. Vervolgens wordt echter gevraagd met hoeveel loten men mee wil spelen, waarbij automatisch is ingevuld: “2 loten”. Men dient een en ander aan te vinken en zijn bankrekeningnummer in te vullen. Vervolgens dient men BGL te machtigen om maandelijks per lot € 8,25 van zijn rekening te laten afschrijven, en wel voor 14 maanden. Als men dit niet invult, kan men niet meespelen en maakt men geen kans op de gratis prijzen. 

 

 

 

 

Het verweer

 

De actie bestond hierin dat in het kader van de Drie Dwaze Dagen door de Bijenkorf een diamantvoucher werd uitgereikt aan haar klanten. Hierop stond een unieke code, waarmee men gratis kans kon maken op een aantal prijzen, waaronder een diamant van € 40.000,-. De voucher zat ook in het ‘drie dwaze dagen boekje” van de Bijenkorf.

 

Eenieder die op de website www.debijenkorf.nl/superprijzen de daar gevraagde gegevens en de actiecode invulde, maakte gratis kans op de in artikel 3.1 van de Voorwaarden genoemde prijzen. Dit is ook duidelijk gecommuniceerd, ten eerste op de ontvangstpagina van de website. Na het invullen van de actiecode kwam men op een internetpagina waar de deelname aan de (gratis) actie werd bevestigd. Ook ontving men een e-mailbericht, waarin werd benadrukt dat men nu gratis kans maakte op de diamant en de overige prijzen. Laatstgenoemde internetpagina en het e-mailbericht bevatten een uitnodiging tot deelname aan de BankGiro Loterij. Deze uitnodiging was vrijblijvend; men nam al deel aan de gratis actie.

Van misleiding is geen sprake.      

 

De mondelinge behandeling

 

Partijen hebben hun standpunten nader toegelicht.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie heeft kennis genomen van de bij de klacht overgelegde webpagina’s. Zij stelt vast dat op die pagina’s ten eerste de mogelijkheid wordt geboden om door middel van het invullen van “uw unieke code” en een aantal persoonlijke gegevens kans te maken op een diamant van € 40.000,- dan wel andere prijzen. Vervolgens wordt bevestigd dat men “nu gratis kans” maakt op de diamant en wordt meegedeeld dat men meer kans kan maken door een nieuwe voucher te activeren. Tenslotte is te lezen: “Bedankt voor uw deelname en veel succes!”.

Vervolgens wordt men op een volgende pagina in de gelegenheid gesteld om een (extra) lot bij de BankGiro Loterij te bestellen. De Commissie acht het voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat het hier een nieuw aanbod betreft, dat weliswaar nabij, maar los van het aanbod staat om deel te nemen aan de gratis actie betreffende de diamant en andere prijzen.

 

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken