De bestreden uiting
Het betreft een telemarketinggesprek waarbij de consument een telefonisch aanbod wordt gedaan om – voor zover hier van belang – gedurende de eerste maand met (een) extra lot(en) gratis mee te spelen met de BankGiro Loterij. Tot 7 dagen na dagtekening van de bevestigingsbrief kan de deelname telefonisch worden opgezegd. Na die periode moet opzegging plaatsvinden door middel van een ondertekende brief.
De klacht
Klager heeft deelgenomen aan een internetactie van de Bijenkorf, waarbij hij privégegevens heeft verstrekt. Naar aanleiding hiervan is klager in oktober 2010 telefonisch benaderd door een callcenter met het aanbod om een maand gratis mee te spelen in de BankGiro Loterij met twee loten. Klager is op het aanbod ingegaan, omdat hem in het telefoongesprek uitdrukkelijk werd verzekerd dat direct na ontvangst van de twee gratis loten deelname aan de BankGiro Loterij kon worden opgezegd. Bij brief van 8 november 2010 is klager de bevestiging van de gratis deelname voor de eerste maand (november) toegezonden. Vóór ontvangst van deze bevestiging, op 6 november 2010, is echter € 16,50 van klagers rekening afgeschreven voor deelname met twee loten aan de tweede trekking in november. Klager is niet op de hoogte gesteld van het feit dat in november twee trekkingen zouden plaatsvinden, en heeft niet na de eerste gratis trekking de deelname aan de BankGiro Loterij kunnen beëindigen voordat het geld voor de volgende trekking van zijn rekening is geïncasseerd.
Het verweer
De BankGiro Loterij heeft vergunning voor 14 trekkingen per jaar. In november 2010 hebben twee trekkingen plaatsgevonden, als gevolg waarvan bij klager voor de eerste trekking geen, maar voor de extra trekking in november wel inleggeld is geïncasseerd. Dit had niet mogen gebeuren. Klager had eerst de schriftelijke bevestiging van gratis deelname aan de eerste trekking moeten worden toegezonden, zodat hij de mogelijkheid had gehad deelname aan de BankGiro Loterij te beëindigen voordat inleggeld voor een volgende trekking zou worden geïncasseerd.
De mondelinge behandeling
Klager en adverteerder lichten hun standpunt nader toe. Namens de BankGiro Loterij is bevestigd dat het aanbod inhield dat voor de (extra) loten de eerste maand geen inleg verschuldigd zou zijn.
Het oordeel van de Commissie
Klager is naar aanleiding van het telemarketinggesprek ingegaan op het telefonische aanbod de eerste maand gratis met twee loten te gaan meespelen in de BankGiro Loterij, onder de voorwaarde dat deelname direct na ontvangst van de loten voor de eerste trekking kon worden opgezegd. Als erkend is komen vast te staan, dat reeds voor de toezending van de bevestiging van gratis deelname aan de eerste trekking het inleggeld voor een extra trekking in november van klagers rekening is afgeschreven. Hierdoor heeft klager geen gelegenheid gehad de deelname aan de loterij te beëindigen voordat hem inleggeld in rekening werd gebracht.
Gelet op het voorgaande is de uiting gepaard gegaan met onjuiste informatie over het prijsvoordeel van het aangeboden product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en sub d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over de transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.