De bestreden reclame-uiting
Het betreft een advertentie in Bijenkorfmagazine.
De klacht
In de advertentie staat: “5 dagen Radisson Blu Hotel”, maar onderaan de uiting wordt
-in kleine letters- gesproken over twee overnachtingen aan boord in een hut en twee overnachtingen in het Radisson Blu Hotel.
De uiting is misleidend.
Het verweer
Het gaat om een 5-daagse hotelreis en onder het kopje “Inbegrepen” is duidelijk omschreven wat er bij de reis is inbegrepen.
Alleen de kop in het blauwe kader “5-dagen Radisson Blu Hotel” is wat ongelukkig gekozen. In volgende publicaties zal adverteerder hier rekening mee houden.
Het oordeel van de Commissie
In de advertentie wordt eerst gesproken over “5-dagen Radisson Blu Hotel” en vervolgens over twee overnachtingen “aan boord” in een hut en twee overnachtingen in voornoemd hotel. Gelet hierop bevat de advertentie tegenstrijdige informatie.
Om die reden gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.