Omschrijving:Het betreft de website www.bluthalfvol.nl van De Monnik Dranken B.V., waarop de alcoholhoudende drank Blut wordt aangeprezen. Op de website staat onder meer een filmpje van een fles Blut in een koelkast en een blikje Red Bull. Er verschijnen rode hartjes zodra het blikje naast de fles staat. Door middel van een trechtertje wordt de inhoud van het blikje in de fles gegoten waarna een boer wordt gelaten. Een komisch bedoelde stem zegt vervolgens: “Blut wodka om te mixen”. De achtergrondmuziek is “Wild Boys” van Duran Duran. |
De klachtKlager vindt de uiting in strijd met artikel 10 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) omdat de naam van de drank, de vormgeving en inhoud van de website zich richten op minderjarigen. |
Het verweerDe uiting richt zich op jongeren boven de 18 jaar. Adverteerder vindt de klacht vergezocht. |
|
Het oordeel van de Commissie De wijze waarop Blut wordt aangeprezen, is niet een wijze waarop men in het algemeen volwassenen aanspreekt. Wat de aanduiding “halfvolle vodka” betreft, acht de Commissie voldoende duidelijk sprake van een grap die refereert aan het feit dat de fles niet vol is in verband met het mogelijk blut zijn van de koper daarvan. |
De beslissingOp grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 10 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |