Omschrijving:Het betreft een reclame voor nieuwe en tweedehands studieboeken op de website www.bol.com van Bol.com. De reclame betreft een afbeelding van een stapel nieuwe studieboeken en een stapel tweedehands studieboeken, waartussen de tekst: “Tot 80%* voordeel op studieboeken” staat. De asterisk verwijst naar de volgende tekst: “Bij koop én verkoop van (2ehands) studieboeken”. Wanneer men op de afbeelding klikt, wordt men verwezen naar een andere pagina. Op deze pagina wordt de uiting nader toegelicht. Van de bewuste pagina’s van de reclame-uiting zijn kopieën aan deze beslissing gehecht. |
De klacht Er is geen sprake van voordeel, omdat eerst oude studieboeken verkocht moeten worden om de korting te verkrijgen. Naar de mening van klager is er slechts sprake van voordeel als er op het product zelf een bedrag in mindering wordt gebracht. Daarnaast wijst klager op een aantal onjuistheden in de genoemde verwijzing. In de verwijzing schrijft adverteerder dat “je oude studieboeken (…) snel zijn verkocht”. Klager heeft ondervonden dat het lang niet altijd lukt om de studieboeken te verkopen. Adverteerder spreekt hier van “winst die je maakt met je oude boeken”. Aangezien de oude studieboeken worden verkocht voor een lagere prijs dan de prijs waarvoor de boeken zijn gekocht, is per definitie geen sprake van winst. Een ‘voordeel’ van 80% zal sporadisch voorkomen. |
Het verweer Voordeel wordt tevens bereikt door een goede ‘inruilwaarde’. De gemiddelde verkoopprijs van tweedehands studieboeken bij adverteerder is 40% tot 80% van de nieuwwaarde. Adverteerder vermeldt expliciet dat het te behalen voordeel kan oplopen tot 80%. De voorwaarden waaraan moet worden voldaan om het voordeel te bereiken worden duidelijk in de uiting genoemd. |
De repliek Degene die een boek wil kopen bij adverteerder dient zelf zijn oude studieboeken op de website te koop te zetten. Hij betaalt voor de boeken die hij aankoopt in beginsel het volledige bedrag, waarop hij slechts de vastgestelde 5% korting krijgt. Omdat niet zeker is dat de oude boeken verkocht zullen worden, is geen sprake van voordeel. De verkoop van de oude boeken staat los van het kopen van nieuwe boeken. |
Het oordeel van de Commissie Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissing Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |