a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0450

Datum:

19-11-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een reclame voor nieuwe en tweedehands studieboeken op de website www.bol.com van Bol.com. De reclame betreft een afbeelding van een stapel nieuwe studieboeken en een stapel tweedehands studieboeken, waartussen de tekst: “Tot 80%* voordeel op studieboeken” staat. De asterisk verwijst naar de volgende tekst: “Bij koop én verkoop van (2ehands) studieboeken”. Wanneer men op de afbeelding klikt, wordt men verwezen naar een andere pagina. Op deze pagina wordt de uiting nader toegelicht. Van de bewuste pagina’s van de reclame-uiting zijn kopieën aan deze beslissing gehecht.

De klacht

Er is geen sprake van voordeel, omdat eerst oude studieboeken verkocht moeten worden om de korting te verkrijgen. Naar de mening van klager is er slechts sprake van voordeel als er op het product zelf een bedrag in mindering wordt gebracht. Daarnaast wijst klager op een aantal onjuistheden in de genoemde verwijzing. In de verwijzing schrijft adverteerder dat “je oude studieboeken (…) snel zijn verkocht”. Klager heeft ondervonden dat het lang niet altijd lukt om de studieboeken te verkopen. Adverteerder spreekt hier van “winst die je maakt met je oude boeken”. Aangezien de oude studieboeken worden verkocht voor een lagere prijs dan de prijs waarvoor de boeken zijn gekocht, is per definitie geen sprake van winst. Een ‘voordeel’ van 80% zal sporadisch voorkomen.

Het verweer

Voordeel wordt tevens bereikt door een goede ‘inruilwaarde’. De gemiddelde verkoopprijs van tweedehands studieboeken bij adverteerder is 40% tot 80% van de nieuwwaarde. Adverteerder vermeldt expliciet dat het te behalen voordeel kan oplopen tot 80%. De voorwaarden waaraan moet worden voldaan om het voordeel te bereiken worden duidelijk in de uiting genoemd.

De repliek

Degene die een boek wil kopen bij adverteerder dient zelf zijn oude studieboeken op de website te koop te zetten. Hij betaalt voor de boeken die hij aankoopt in beginsel het volledige bedrag, waarop hij slechts de vastgestelde 5% korting krijgt. Omdat niet zeker is dat de oude boeken verkocht zullen worden, is geen sprake van voordeel. De verkoop van de oude boeken staat los van het kopen van nieuwe boeken.

Het oordeel van de Commissie

Adverteerder stelt dat consumenten bij hem tot 80% voordeel kunnen behalen bij koop en verkoop van (tweedehands) studieboeken. Uit de nadere toelichting, die kan worden opgevraagd door op de website op het desbetreffende actielogo te klikken, blijkt dat het woord “voordeel” als volgt dient te worden begrepen: het betreft de winst die de consument maakt met de verkoop van oude boeken plus het voordeel (5% korting) dat men krijgt bij de koop van nieuwe boeken. Aan het door adverteerder gehanteerde begrip voordeel ligt derhalve de veronderstelling ten grondslag dat men door de verkoop van oude studieboeken winst kan maken en mede daardoor een voordeel kan behalen tot 80%. De Commissie is echter van oordeel dat niet valt in te zien hoe de verkoop van oude boeken tot winst kan leiden. Door de verkoop van oude boeken vindt er immers geen vermogensverschuiving plaats. In plaats van over het boek te beschikken, krijgt men door de verkoop de beschikking over de geldelijke tegenwaarde daarvan die vervolgens wordt gebruikt voor de aankoop van nieuwe of tweedehands studie­boeken. Daarmee is gegeven dat de waarde van de ingeruilde boeken niet kan bijdragen aan het behalen van voordeel, zelfs niet indien men bij adverteerder een gunstige inruilwaarde krijgt. De Commissie is dan ook van oordeel dat de reclame gepaard gaat met onjuiste informatie over de prijs als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)).

Voorts is de Commissie van oor­deel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken