Omschrijving:Het betreft een televisiereclame voor een blik tonijn van Rio Mare van Bolton Nederland BV. Onder meer wordt getoond dat een blik Rio Mare tonijn, dat met de geopende kant op een bord was gelegd, wordt opgetild, zodat de inhoud, een moot tonijn in olijfolie, te voorschijn komt. |
De klacht De inhoud van het blik tonijn dat in de reclame wordt getoond, ziet er heel anders uit dan de inhoud van het blik dat klager had gekocht. In het gekochte blik zat slechts een grote brij tonijn, in plaats van de perfecte moot die in de reclame wordt getoond. Klager voegt een foto bij van een geopend blik tonijn van Rio Mare. |
Het verweer De reclame bevat geen onjuiste informatie. Ook is de reclame voor de gemiddelde consument niet onduidelijk of dubbelzinnig ten aanzien van het bestaan, de aard of de voornaamste kenmerken van het product. De blikken van adverteerder bevatten tonijn, met een gelaagde structuur. Het blik moet aan de onderkant geopend worden. Tonijn heeft van nature een structuur die uit plakjes bestaat. Beweging van het blik kan ertoe leiden dat breuk ontstaat en dat delen van de plakjes los raken. Dit doet echter niets af aan de smaak en de kwaliteit. Het is gebruikelijk dat producten er in werkelijkheid anders uitzien dan in een reclame. Dit is een vorm van overdrijving die geoorloofd is. De gemiddelde consument is zich van de overdrijving bewust. Adverteerder heeft een foto bijgevoegd van een geopend blik Rio Mare tonijn. |
De repliek Het is niet duidelijk dat het blik aan de onderkant geopend moet worden. Bovendien was het hele blik gevuld met restjes. Ook de foto die adverteerder bij zijn verweer heeft gevoegd ziet er anders uit dan de afbeelding die op televisie was te zien. De opmerking dat een consument moet weten dat hij een beetje “bedonderd” wordt is niet meer van deze tijd. Juist bij reclames voor voedsel mag een adverteerder niet overdrijven. |
De dupliek Uit de commercial blijkt dat het blik aan de onderzijde wordt geopend. Tevens is dit te zien aan het blik zelf. Bovendien is deze kwestie niet van belang voor de vraag of de uiting misleidend is. Er is geen sprake van dat adverteerder de consument “bedondert”. Adverteerder handhaaft zijn standpunten.
|
De mondelinge behandelingTijdens de mondelinge behandeling heeft adverteerder zijn verweer mondeling toegelicht. Adverteerder had een aantal blikken tonijn van Rio Mare meegebracht. Op verzoek van de Commissie heeft adverteerder één van deze blikken geopend en de inhoud van het blik getoond.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing De Commissie wijst de klacht af. |