a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/00988

Datum:

26-11-2012

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een uiting op http://www.bol.com.

Daarin staat onder meer:

“Nu te reserveren:

 Windows 8!”

 

en:

 

                                                           279

                                                          59,99*

“Tijdelijk

 introductie-

 aanbieding”.

 

De asterisk verwijst naar:

“Prijs exclusief getoonde laptop”.

                  

 

 

De klacht

 

bol.com adverteert per e-mail dat er 78% korting wordt gegeven op Windows 8, in die zin dat de prijs € 59,99 bedraagt, in plaats van € 279,-. Voor Windows 8 geldt echter een adviesprijs van € 59,99, waardoor er geen sprake is van een korting.

Klager wenst dat de uiting verwijderd wordt en dat een rectificatie wordt geplaatst.  

 

Het verweer

 

Dit kan als volgt worden samengevat.

Van misleidende, onduidelijke of oneerlijke reclame is geen sprake.

Tot en met 31 januari 2013 geldt er voor Windows 8 bij bol.com een introductieprijs van

€ 59,99, mede dankzij lagere inkoopprijzen bij Microsoft. Na 31 januari 2013 zal de door Microsoft gehanteerde inkoopprijs fors omhoog gaan en zal de door Microsoft gehanteerde adviesprijs stijgen naar € 279,99. Ook bol.com zal haar verkoopprijs dan gaan aanpassen.

 

In de bestreden uiting wordt gesproken over een “Tijdelijke  introductieaanbieding”. Daarnaast worden de op dit moment door bol.com gehanteerde promotionele verkoopprijs van € 59,99 genoemd en de na januari 2013 door Microsoft gehanteerde adviesprijs. Op dit moment is er daadwerkelijk sprake van een aanbieding die tijdelijk is.

 

In de door klager overgelegde e-mail wordt niet gesproken over een korting van 78%. Op haar website communiceert bol.com dat de prijs van € 59,99 een korting van 78% inhoudt, maar dit levert geen schending van de Nederlandse Reclame Code op, omdat dit het juiste procentuele verschil is tussen de op dit moment door bol.com gehanteerde introductieprijs en de op 1 februari 2013 gehanteerde Microsoft adviesprijs.   

 

Het oordeel van de voorzitter

 

De voorzitter is van oordeel dat de klacht de Commissie aanleiding zal geven een aanbeveling te doen, en overweegt daartoe het volgende.

 

Blijkens het verweer betreft de in de uiting vermelde doorgestreepte prijs van € 279,- de na januari 2013 door Microsoft gehanteerde adviesprijs. Bol.com heeft bij verweer niet meegedeeld welke prijs zij zelf na januari 2013 zal hanteren.

Nu uit de uiting niet valt op te maken dat met de doorgestreepte prijs van € 279,- de na januari 2013 door Microsoft te hanteren adviesprijs wordt bedoeld, acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht de voorzitter de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
 

 

De voorzitter acht de bestreden reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken