De bestreden reclame-uiting
Het betreft de advertentie in (onder andere) de Gouwe Koerier van 8 oktober 2014 met de volgende tekst:
“RECTIFICATIE
REPAIR CENTRE
GAAT VERHUIZEN
COMPUTERMAATJE.nl
Nieuw adres: Mercuriusweg 38 Waddinxveen.”
De klacht
Klager acht de advertentie om twee redenen misleidend. In de eerste plaats doet adverteerder het voorkomen alsof Computermaatje.nl gaat verhuizen naar de Mercuriusweg, terwijl het bedrijf daar al zit. In de tweede plaats gebruikt adverteerder de aanduiding “repaircentre” en de tekens uit het logo van de eveneens in Waddinxveen gevestigde concurrent ImakeIT, waardoor de indruk wordt gewekt dat laatstgenoemd bedrijf naar de Mercuriusweg is verhuisd. Aldus wil adverteerder klanten naar de Mercuriusweg lokken.
Het verweer
Primair stelt adverteerder dat de bestreden uiting geen recclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) is, maar een algemene kennisgeving van verhuizing van zijn bedrijf. Voor zover de uiting wel als reclame wordt aangemerkt, voert adverteerder het volgende aan.
Het adres van zowel adverteerders woning als zijn bedrijf Computermaatje.nl luidde Apollolaan 57, hoewel de toegangsdeur tot het bedrijf zich aan de Mercuriusweg bevond en bevindt. De gemeente heeft adverteerder gesommeerd het bedrijf af te splitsen van de woning. Formeel juridisch is het bedrijf dus verhuisd van de Apollolaan naar de Mercuriusweg, zoals in de advertentie is weergegeven. Dat aan de feitelijke situatie niets is veranderd, doet er niet aan af dat de advertentie niet misleidend is. De uiting schept juist duidelijkheid. Adverteerder acht het eerste deel van de klacht daarom ongegrond.
In de advertentie zijn een aan/uitknop en een ‘vinkje’ afgebeeld. De rechter in kort geding heeft bij vonnis van 3 november 2011 al geoordeeld dat het gebruik van deze symbolen door adverteerder toegestaan is. Het betreft algemeen gebruikte symbolen die niet voorbehouden zijn aan een bepaald bedrijf. Ook dit onderdeel van de klacht is volgens adverteerder ongegrond.
Het oordeel van de Commissie
1)
Vooropgesteld wordt dat de bestreden advertentie aangemerkt dient te worden als een reclame-uiting in de zin van artikel 1 NRC. De uiting betreft geen louter feitelijke mededeling, maar heeft een duidelijk wervend karakter voor het bedrijf Computermaatje.nl.
2)
Klager maakt in de eerste plaats bezwaar tegen de uiting omdat geen sprake is van een verhuizing van adverteerder naar een ander adres. Deze klacht treft doel. De gemiddelde consument zal de mededeling dat Computermaatje.nl gaat verhuizen en de vermelding van een “nieuw adres” aldus opvatten dat sprake is van een fysieke verhuizing van het bedrijf naar een ander pand. In werkelijkheid is echter geen sprake van een daadwerkelijke verhuizing, maar slechts van een juridische formalisering van een reeds in de praktijk bestaande situatie. De Commissie acht het in strijd met de waarheid om in dit geval te zeggen dat repaircentre Computermaatje.nl gaat verhuizen naar een nieuw adres. In zoverre acht zij de uiting in strijd met artikel 2 NRC.
3)
De Commissie begrijpt klagers tweede bezwaar tegen de uiting aldus dat adverteerder, door het gebruik van de aanduiding “repair centre” en symbolen die ook door een concurrerend bedrijf worden gebruikt, consumenten de indruk wil geven dat laatstgenoemd bedrijf naar het nieuwe adres is verhuisd en op die manier klanten wil lokken. Deze klacht kan niet slagen. De uiting heeft duidelijk betrekking op Computermaatje.nl. Het gebruik van de term “repair centre” maakt dit niet anders. Niet alleen blijkt uit de door klager overgelegde stukken niet dat ook het concurrerende bedrijf (in zijn reclame-uitingen) de aanduiding “repair centre” gebruikt, maar bovendien is deze aanduiding te beschouwen als een algemene beschrijving van een door adverteerder geleverde dienst. De in de uiting afgebeelde aan/uitknop en het vinksymbool zullen naar het oordeel van de Commissie de gemiddelde consument evenmin in verwarring brengen, nu deze tekens zijn te beschouwen als algemene, bij internet behorende symbolen waarvan het gebruik in beginsel niet is voorbehouden aan een bepaald bedrijf. Dat in de bestreden uiting een aan/uitknop en een vinksymbool zijn afgebeeld, welke tekens ook (afzonderlijk) voorkomen in reclame-uitingen van het concurrerende bedrijf, betekent niet dat de bestreden uiting bij de gemiddelde consument de indruk wekt dat de uiting betrekking heeft op een verhuizing van adverteerders concurrent.
4)
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Gelet op hetgeen is overwogen onder 2) acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 2 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.