a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2009/00616

Datum:

20-10-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie voor de Jupiler League in diverse dagbladen en op abri’s.

Te zien is een voetballer op een voetbalveld die een kratje Jupiler voor zich op de grond plaatst. Er staat onder meer: ‘Trap het seizoen af met Jupiler.’ Rechts onder in beeld staat een afbeelding van de voorkant van het magazine ‘Elf Voetbal.’

 

De klacht

 

De reclame-uiting betekent volgens klager dat het voetbalseizoen moet worden afgetrapt met Jupiler bier of dat het drinken van Jupiler bier een goede start van het voetbalseizoen inhoudt. Jupiler zou bijdragen aan een verbeterde sportprestatie. Dit is in strijd met artikel 6.4 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA).

 

Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.

 

Het verweer

 

Anders dan klager stelt, wordt nergens in de reclame-uiting gesuggereerd dat alcoholconsumptie de sportprestatie positief beïnvloedt. Uit de afbeelding blijkt duidelijk dat de voetballer geen bier consumeert, dit heeft gedaan of zal doen. De reclame is niet realistisch aangezien geen voetballer het zal proberen om een krat bier weg te trappen. De reclame-uiting is een metafoor die de aftrap van het voetbalseizoen voor de kijker symboliseert. Er wordt een directe link gelegd met het betaalde voetbalseizoen in Nederland. De uiting richt zich tot de kijker en het betreft dan ook een passieve beleving van sport zodat van een bijdrage aan een verbeterde sportprestatie geen sprake is. Adverteerder stelt dat hij niet betrokken is geweest bij de radiocommercial voor Elf Voetbal magazine. Adverteerder meent dat geen sprake is van strijd met de RvA.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie is van oordeel dat met de getoonde krat bier op de middenstip en de tekst ‘Trap het seizoen af met Jupiler’ niet de indruk wordt gewekt dat de consumptie van alcoholhoudende drank de sportprestatie positief beïnvloedt. Geenszins wordt gesuggereerd dat de in de reclame-uiting getoonde voetballer een betere wedstrijd zal spelen door het drinken van Jupiler bier. Jupiler is hoofdsponsor van de Eerste Divisie, een voetbalcompetitie in Nederland. In dat licht bezien, wordt in de reclame-uiting aandacht gevraagd voor de kick-off van het nieuwe seizoen. Gelet op het bovenstaande constateert de Commissie geen strijd met artikel 6.4 RvA en acht zij de klacht ongegrond.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken