De bestreden reclame-uiting
Het betreft een kraskaart, ingesloten bij de ANWB Kampioen. Op de voorzijde daarvan staat onder meer:
“Win tot € 25.000,-
KRAS alle cheques open en u weet het binnen een paar minuten!”
en
“1. Kras alle cheques open. Heeft u 4 gelijke symbolen?
2. Ga naar www.postcodeloterij.nl/krassen en voer uw code in.
Uw kraskaartcode: (hier is een code afgedrukt)
3. Koop een lot en speel mee. Uw kraskaart is gegarandeerd € 15,- tot € 25.000,-
waard!”.
De klacht
Het venijn zit ‘m in de staart: men kan pas iets met de code, indien men lid wordt van de Postcode Loterij.
Het verweer
Dit kan als volgt worden samengevat.
Zowel op de voor- als de achterzijde van de uiting is uitdrukkelijk vermeld dat de kraskaart geld waard is bij aankoop van een lot in de Nationale Postcode Loterij.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie stelt voorop dat het adverteerder vrij staat om de voorwaarde te hanteren dat een (extra) lot moet gekocht, om kans te maken op een prijs in het kader van de onderhavige actie.
De wijze waarop adverteerder de consument in de bestreden uiting op deze voorwaarde attendeert, acht de Commissie voldoende duidelijk.
Op de voorzijde staat in stap 3: “Koop een lot en speel mee”
en op de achterzijde staat onder het kopje “ZO SPEELT U MEE” onder meer:
“Ga naar www.postcodeloterij.nl/krassen, speel mee met een (extra) lot en ontdek wat uw kraskaart waard is”
en “Om het bedrag van uw kraskaart te innen, vult u op www.postcodeloterij.nl/krassen de kraskaartcode in en gaat u meespelen met een (extra) lot (..).
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.