De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van de VriendenLoterij in het kader van “alle geldprijzen keer twee”. In de commercial is te zien hoe Gerard Joling een prijs van (uiteindelijk) € 2 miljoen op symbolische wijze aan een vrouw overhandigt. Daarna zegt Gerard Joling: “Mis het niet en speel nu gratis mee op vriendenloterij.nl”. Tegelijk verschijnt in beeld de tekst: “Speel in januari gratis mee!”.
Samenvatting van de klacht
In de televisiecommercial wordt gesuggereerd dat men altijd gratis meespeelt. Het gratis meespelen blijkt echter alleen voor de eerste maand (januari) te gelden.
Het oordeel van de voorzitter
In de televisiecommercial verschijnt, terwijl Gerard Joling zegt “Mis het niet en speel nu gratis mee op vriendenloterij.nl”, voldoende opvallend en voldoende groot de tekst in beeld waaruit blijkt dat men “in januari” gratis meespeelt. Nu aldus voldoende duidelijk is dat het gratis meespelen specifiek ziet op januari, wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.