a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2016/00099

Datum:

18-03-2016

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de aankondiging van de op 27 januari 2016 startende actie ‘21% btw weg ermee’ op adverteerders website www.mediamarkt.nl.

 

De klacht

 

Klager was van plan om op vrijdag 21 januari 2016 een Onkyo receiver te kopen. De prijs van de receiver bedroeg op dat moment € 436,99. Klager legt een foto van het prijskaartje over, gedateerd “22-01”. Een medewerker van Media Markt adviseerde klager te wachten op de btw-vrije dagen. Toen klager op 27 januari 2016 weer in de winkel kwam, bleek de prijs van de receiver, inclusief de btw-actiekorting, € 453,69 te zijn. Klager legt ook van deze prijsaanduiding een foto over. Er is dus sprake van een behoorlijke prijsstijging. Volgens Media Markt is dit hun ‘prijsbeleid’, maar klager acht dit frauduleus beleid dat niet geaccepteerd moet worden.

 

Het verweer

 

Al twee jaar is het prijsbeleid van Media Markt volledig geautomatiseerd. Elke dag checkt Media Markt de verkoopprijzen van haar concurrenten en past direct haar prijzen ten opzichte van haar 25 grootste concurrenten – naar beneden of naar boven – aan. Dit proces gaat volledig digitaal. Wanneer de prijzen door Media Markt worden aangepast, worden de nieuwe verkoopprijzen digitaal naar de webshop en de winkels verstuurd en zonder tussenkomst van een medewerker aangepast op de digitale prijskaarten in de winkel.

De prijs van een product varieert gedurende de levenscyclus ervan. Adverteerder verwijst naar een grafiek met het verloop van de door alle aanbieders gehanteerde prijzen voor de in de klacht genoemde Onkyo TXNR646 tuner. Voorts wordt verwezen naar een tabel met de prijsvariaties van de tuner in het assortiment van Media Markt in de periode 6 januari t/m 1 februari 2016. De prijs varieert van € 436,99 (een actieprijs van Bol.com) tot € 549,-. De prijs van € 453,69 die klager op 27 januari 2016 na 18.00 uur (de start van de btw-actie) heeft gezien, is de prijs van de receiver op 26 januari (€ 549,-) minus de btw-korting van 17,36%.

Prijsuitslagen naar beneden, maar ook naar boven, zijn inherent aan het prijssysteem van Media Markt. Adverteerder heeft de prijzen tijdens de btw-weg-ermee actie niet extra verhoogd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de uiting betreffende de btw-weg-ermee actie op adverteerders website misleidend acht, omdat daarin een groter prijsvoordeel zou worden voorgespiegeld dan waarvan in werkelijkheid sprake is. Klager stelt daartoe, zo begrijpt de Commissie, dat de Media Markt voorafgaand aan de actie de prijs van een Onkyo receiver sterk heeft verhoogd, waardoor de kortingsprijs tijdens de actie hoger uitkwam dan de reguliere prijs voorafgaand aan de actieperiode.

 

2. De btw-weg-ermee actie gold van woensdag 27 januari tot en met zondag 31 januari 2016. Uit het door Media Markt overgelegde overzicht van de prijzen in de periode van 6 januari t/m 1 februari 2016 blijkt dat de ‘adviesprijs’ voor betreffende receiver in de periode 6 t/m 23 januari 2016 op één dag na (21 januari) € 439,- bedroeg. Op 24 januari 2016 is sprake van een verhoging van de ‘adviesprijs’ naar € 549,-, welke prijs gedurende de btw-actie is gehanteerd als uitgangsprijs voor de btw-korting, waardoor de receiver gedurende de actieperiode € 453,69 kostte.

 

3. De Commissie acht het begrijpelijk dat klager de mate van prijsverhoging (€ 110,-) voor de receiver en het moment waarop deze verhoging is doorgevoerd opvallend noemt en een verband legt met de slechts enkele dagen later op de prijsverhoging gevolgde btw-weg-ermee actie. Daartegenover stelt Media Markt dat dit verband niet door haar beoogd wordt, en dat de prijsverhoging alleen het toevallige gevolg is van haar prijsbeleid, waarbij zij dagelijks haar verkoopprijzen ten opzichte van de door haar 25 grootste concurrenten gehanteerde prijzen controleert en waar nodig naar boven of naar beneden aanpast. Op basis van de haar thans ter beschikking staande informatie kan de Commissie niet anders oordelen dan dat niet is komen vast te staan dat de prijsverhoging van de receiver is doorgevoerd met het doel de tijdens de btw-actie te verlenen korting te compenseren. Om die reden moet de klacht dat de uiting op de website misleidend is, worden afgewezen.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken