a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2019/00411

Datum:

29-07-2019

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Detailhandel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden uitingen

Het betreft een bericht voor klager in ‘Mijn account’ op de website van adverteerder waarin wordt meegedeeld:

“Annulering

Bestelling niet gelukt. Probeer opnieuw te bestellen.

De reservering op je credit card wordt na 3 dagen opgeheven.

Daarnaast betreft het een mail van Bol.com aan klager waarin staat:

“Je bestelling is geannuleerd omdat een artikel uit je bestelling niet betaald kan worden met de gekozen betaalmethode.

Wat gebeurt er met mijn betaling?

Je hebt gekozen voor betaling met creditcard. Als er een bedrag is gereserveerd, dan wordt dit binnen drie werkdagen opgeheven. We schrijven geen bedrag af van je creditcard.”

 

De klacht en repliek van klager

 

Kort samengevat vindt klager dat verweerder onjuiste informatie verstrekt en dat de uitingen misleidend zijn omdat Bol.com zowel op haar website (bij “mijn account”) als in haar mail aan klager expliciet meedeelt dat de reservering op de creditcard na 3 dagen c.q. binnen 3 werkdagen wordt opgeheven. Bij klager is een reservering echter na 28 dagen nog niet opgeheven en bij navraag is hem gebleken dat de reservering door adverteerder op 30 dagen is geplaatst.

 

Het verweer en de dupliek van verweerder

Kort samengevat vindt verweerder dat sprake is van een feitelijke mededeling met een zuiver informatief karakter en dat daarom geen sprake kan zijn van misleidende reclame in de zin van de Nederlandse Reclame Code. Met betrekking tot het door klager gestelde misleidend karakter van de uitingen brengt verweerder naar voren dat zij bij het opheffen van een reservering op de creditcard afhankelijk is van een keten van een aantal externe partijen en is er helaas in deze keten een fout opgetreden. Daardoor was handmatig opheffen van de reservering niet meer mogelijk en is deze automatisch opgeheven na 28 dagen. Verweerder benadrukt dat dit een uitzondering betreft.

 

Het oordeel van de Commissie

In de eerste plaats dient beoordeeld te worden of sprake is van reclame in de zin van artikel 1 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). De door klager overgelegde uitingen betreffen zowel een persoonlijke bericht in ‘Mijn account’ van klager over de annulering van klagers bestelling als een aan klager gestuurde mail met het bericht dat de bestelling is geannuleerd. Van enige aanprijzing van de producten of diensten is in beide berichten geen sprake.
Hetgeen verweerder verder nog naar voren heeft gebracht, behoeft gelet op het voorgaande geen bespreking.

Gelet op het voorgaande wordt beslist als volgt.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken