a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2014/00510

Datum:

16-09-2014

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale marketing communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een uiting op www.tuinenbouwmarkt.nl. Daarin wordt voor € 30,95 een “Masus Slagletterset 6 Mm” aangeboden. Naast de omschrijving van het aanbod staat een afbeelding van zowel zogenaamde “slagletters” als “slagcijfers”.

De klacht

Adverteerder maakt reclame voor een “Slagletterset”. De in de uiting opgenomen afbeelding betreft echter zowel een doosje slagletters als een doosje slagcijfers. Hierdoor wordt gesuggereerd dat het aanbod bestaat uit een combinatie van slagletters en slagcijfers. Dit geldt temeer nu niet is vermeld uit hoeveel delen de set bestaat. In reclame voor soortgelijke producten wordt vaak gesproken over 26, 27 of -in geval van cijfers- 10 delen.

Klager legt een aan hem gerichte e-mail van adverteerder over. Daarin staat dat “De afbeelding” “een afbeelding van de artikel groep” is, dat in de omschrijving van het product duidelijk staat: “slagletterset” en dat deze set geen cijfers bevat.

Het verweer

Namens adverteerder is onder meer het volgende meegedeeld.

In de artikelnaam of -omschrijving staat niet dat ook slagcijfers worden geleverd. De afbeelding bevat een doosje met slagcijfers en slagletters, maar dit betekent niet dat het product uit slagcijfers en -letters bestaat. De artikelfoto en -omschrijving worden aangeleverd door de leverancier THR. Waarschijnlijk heeft THR of de fabrikant besloten om één afbeelding te gebruiken voor verschillende producten. Meer klanten van THR, waaronder Bol.com, tonen deze informatie. Van misleiding is geen sprake.

Adverteerder is aangesloten bij het Thuiswinkelwaarborg. In artikel 4.2 van de algemene voorwaarden van het Thuiswinkelwaarborg staat onder meer:

“Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet”.

Ter voorkoming van misverstanden heeft adverteerder de leverancier inmiddels gevraagd de afbeelding aan te passen. Voorts wil adverteerder klager kosteloos een setje slagcijfers aanbieden.

Het oordeel van de Commissie

Bij het onderhavige aanbod van een “Slagletterset” is een afbeelding geplaatst van zowel slagletters als slagcijfers. De Commissie begrijpt uit de klacht en uit het verweer dat de aangeboden “Slagletterset” geen slagcijfers bevat. Nu de afbeelding wel slagcijfers bevat, acht de Commissie de uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de samenstelling van het product als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Voorts acht de Commissie de uiting in strijd met de Algemene Aanbeveling onder

“i. afbeelding van het aangeboden product”, nu de afbeelding niet hetzelfde product weergeeft als in de omschrijving wordt bedoeld.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en met de Algemene Aanbeveling onder i. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken