De bestreden reclame-uiting
Het betreft de aankondiging op de website van MediaMarkt van de op 24 januari 2018 startende actie “21% BTW Weg Ermee”. Daarbij staat: “TOT EN MET ZONDAG BETAALT MEDIAMARKT VOOR JOU DE BTW!”.
De klacht
Klager wist dat MediaMarkt op 24 januari 2018 haar ‘btw-kortingsactie’ zou starten. Omdat klager overwoog een “HEOS BY DENON Homecinema” te kopen, heeft hij op de prijzen van adverteerder en haar concurrenten gelet en schermafbeeldingen gemaakt. Daarbij viel het hem op dat MediaMarkt enkele uren voordat de ‘btw-actie’ van start ging de prijs van dit product met € 100 verhoogde, van € 599,- naar € 699,-. Ter onderbouwing heeft klager de schermafbeeldingen overgelegd waarin het artikel op 23 januari 2018 om 08.29 uur wordt aangeboden voor € 599,- en om 13.30 uur (op dezelfde dag) voor € 699,-. De prijs van het artikel is daardoor volgens klager in de praktijk van € 599,- naar € 577,- gegaan, wat een kleinere korting is dan 21%. Klager vindt de plotselinge prijsverhoging van € 100,- ongeloofwaardig. Hij vindt de gang van zaken misleidend en naar prijsafspraken rieken.
Het verweer
MediaMarkt kent sinds enkele jaren de ‘Prijsbelofte’. Dit houdt in dat zij haar prijzen afstemt op de prijzen van de grootste concurrenten (‘Volgconcurrenten’). Als gevolg daarvan kunnen de prijzen iedere dag wijzigen. Als een Volgconcurrent de prijs verlaagt, dan verlaagt MediaMarkt binnen een dag ook de prijs van het betreffende product, aldus MediaMarkt. Zodra die Volgconcurrent de prijs weer verhoogt, verhoogt MediaMarkt binnen een dag weer de prijs naar de laagste prijs die een Volgconcurrent hanteert. Hiervoor wordt volgens MediaMarkt een verregaand geautomatiseerd systeem gehanteerd. Het voordeel voor de klant is dat hij of zij ervan uit kan gaan dat de prijs bij Mediamarkt nooit hoger is dan bij een van de Volgconcurrenten. MediaMarkt voert de prijsaanpassingen in de ochtend door, meestal rond 10.00 uur. Dit verklaart de tijdstippen waarop klager de prijs van € 599,- naar € 699,- heeft zien wijzigen. MediaMarkt heeft het prijsverloop van het betreffende product in de aanloop naar de ‘btw-dagen’ overgelegd, waaruit valt af te leiden welke concurrenten of partijen aanleiding hebben gegeven tot de prijsstelling. In dit overzicht staat:
“24-01 € 699,00 Direct volgen BBC.nl, Expert.nl, Coolblue.nl, EP.nl
23-01 € 599,00 Direct volgen EP.nl
22-01 € 599,00 Direct volgen Coolblue.nl, EP.nl
21-01 € 599,00 Direct volgen Coolblue.nl, EP.nl
20-01 € 599,00 Direct volgen EP.nl
19-01 € 699,00 Direct volgen BBC.nl, Expert.nl, Coolblue.nl, EP.nl
18-01 € 699,00 Direct volgen BBC.nl, Expert.nl, Coolblue.nl, EP.nl
17-01 € 699,00 Direct volgen BBC.nl, Bol.com, Expert.nl, Coolblue.nl, EP.nl
16-01 € 699,00 Direct volgen BBC.nl, Bol.com, Expert.nl, Coolblue.nl, EP.nl
15-01 € 699,00 Direct volgen BBC.nl, Bol.com, Expert.nl, Coolblue.nl, EP.nl
14-01 € 699,00 Direct volgen BBC.nl, Bol.com, Expert.nl, Coolblue.nl, EP.nl”.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de btw-actie van adverteerder misleidend acht, omdat vlak hiervoor een prijsverhoging heeft plaatsgevonden waardoor het prijsvoordeel groter wordt voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is. Klager stelt daartoe dat MediaMarkt vlak voor het van start gaan van de btw-actie de prijs van een ‘HEOS BY DENON Homecinema’ met € 100,- heeft verhoogd van € 599,- naar € 699,-.
2. Uit het door MediaMarkt overgelegde overzicht van de prijzen in de periode van 14 januari t/m 24 januari 2018 blijkt dat de prijs voor het betreffende product van 14 tot en met 19 januari 2018 € 699,- bedroeg, en van 20 tot en met 23 januari 2018 € 599,-. Op 24 januari 2018 is de prijs (weer) verhoogd naar € 699,-, welke prijs gedurende de btw-actie is gehanteerd als uitgangsprijs voor de btw-korting, waardoor het product op 24 januari 2018 (met btw-korting) € 577,69 kostte.
3. De Commissie acht het begrijpelijk dat klager de mate van prijsverhoging (€ 100,-) voor het product en het moment waarop deze verhoging is doorgevoerd opvallend noemt en een verband legt met de vrijwel direct op de prijsverhoging gevolgde btw-actie. Daartegenover stelt Media Markt dat de prijsverhoging alleen het toevallige gevolg is van haar prijsbeleid, waarbij zij dagelijks haar verkoopprijzen ten opzichte van de prijzen van haar Volgconcurrenten controleert en waar nodig naar boven of naar beneden aanpast. Op basis van de haar thans ter beschikking staande informatie kan de Commissie niet anders oordelen dan dat niet is komen vast te staan dat de prijsverhoging van het product is doorgevoerd met het doel de tijdens de btw-actie te verlenen korting te compenseren. Om die reden moet de klacht dat de uiting op de website misleidend is, worden afgewezen.
4. De vraag of sprake is van prijsafspraken, zoals klager suggereert, valt buiten het beoordelingskader van de Commissie.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.