a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2022/00524

Datum:

01-02-2023

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het gaat om de Klarna-app, waarin staat uitgelegd hoe men een cadeaubon kan krijgen.

Er staat onder meer:

“Nodig je vrienden uit

Verdien tot € 50 cadeau

(…)

Zo werkt het

(…)

2. Geef een vriend € 10 cadeau.

Als ze binnen 7 dagen een eerste aankoop betalen met Klarna in de app, ontvangen ze per e-mail een Bol.com cadeaubon ter waarde van € 10.

3. Verdien zelf tot € 50.

Voor elke vriend (max. 5) die gebruikmaakt van de link en een eerste aankoop betaalt met Klarna, krijg jij ook een e-mail met een Bol.com cadeaubon van € 10. Dit is alles bij elkaar dus € 50!”

De klacht

Klager heeft naar aanleiding van de bestreden uiting een kennis uitgenodigd de Klarna-app te gebruiken. De kennis heeft vervolgens aankopen gedaan en met de Klarna app betaald. Klager en zijn kennis hebben vervolgens nooit een cadeaubon ontvangen. Adverteerder gaf aan dat niet was voldaan aan de actievoorwaarden, omdat de aankopen niet waren gedaan via de Klarna app browser, maar via een normale webbrowser zoals safari. In de bestreden uiting staat alleen dat de aankopen moeten worden betaald met de Klarna app. Adverteerder heeft klager doorverwezen naar de actievoorwaarden. Tussen een lange tekst staat inderdaad dat de aankopen (ook) via de Klarna app browser moeten worden gedaan. Dit had duidelijker moeten worden vermeld.

Het verweer

In de bestreden uiting staat een link naar de actievoorwaarden, alsook dat de consument hiermee akkoord gaat wanneer hij deelneemt aan de actie. In de actievoorwaarden staan alle voorwaarden waaraan de aanbrenger en de aangebrachte (de vriend) moeten voldoen. Er staat onder meer dat binnen zeven dagen een eerste in aanmerking komende aankoop moet worden gedaan in de Klarna-app, na het accepteren van de toegestuurde uitnodiging door de aanbrenger. Een in aanmerking komende aankoop is een aankoop van minimaal € 10, betaald met een Klarna-betaalmethode.

Het oordeel van de voorzitter

Het gaat er in deze klacht om of de actievoorwaarden voor een cadeaubon voldoende duidelijk zijn. Volgens klager is de voorwaarde dat de aankoop moet worden gedaan via de Klarna-app (en niet alleen moet worden betaald met een Klarna betaalmethode) niet voldoende duidelijk.

De klacht kan niet slagen. In de bestreden uiting staat het volgende over de cadeaubon:

“als ze binnen 7 dagen een eerste aankoop betalen met Klarna in de app, ontvangen ze per e-mail een (…) ter waarde van € 10” en

“Voor elke vriend (max. 5) die gebruik maakt van de link en een eerste aankoop betaalt met Klarna, krijg jij (…)”.

Uit voorgaande volgt dat om voor een cadeaubon in aanmerking te komen er een aankoop moet worden gedaan met een Klarna betaalmethode via de Klarna-app. De voorzitter acht daarom de bestreden uiting niet misleidend.

Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing van de voorzitter
  

De voorzitter wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken