a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2014/00161A

Datum:

15-08-2014

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

Het betreft de volgende reclame voor Bisolviral:

1.

Een televisiereclame waarin onder meer wordt gezegd:

“Bisolviral presenteert een innovatie bij de behandeling van verkoudheid door het extract van zeewier te gebruiken. Bisolviral antiviraalspray vermindert virussen tot 92% en verkort zo de duur van je verkoudheid. Zo herstel je sneller en kun je weer volop genieten”.

In beeld verschijnt onder meer:

“Vermindert verkoudheidsvirussen tot 92% en verkort zo de duur van een verkoudheid” en

“Bisolviral®

Medisch hulpmiddel. Lees voor gebruik de gebruiksaanwijzing”.

2.

Een uiting op de website www.bisolvon.nl. Daarin is over Bisolviral onder meer vermeld:

“Verkort de duur van een verkoudheid

Reduceert verkoudheidsvirussen tot 92% en verkort zo de duur van een verkoudheid”.

Onder het kopje “Hoe werkt Bisolviral®?” staat onder meer:

“Na het gebruik van Bisolviral® zorgt de Carragelose® (een extract uit natuurlijk rood zeewier) voor de vorming van een vochtige dunne laag op het neusslijmvlies. Deze dunne laag heeft een beschermende functie:

Het dient als barrière tegen externe invloeden.

Het voorkomt de verspreiding en vermenigvuldiging van

verkoudheidsvirussen”.

De klacht

De klacht kan als volgt worden samengevat.

Adverteerder claimt dat zij een middel heeft gevonden tegen virussen, die een verkoudheid veroorzaken. Dit is “onzin”, omdat hier geen vrij verkrijgbare geneesmiddelen tegen bestaan en homeopatische middelen evenmin antivirale werking kunnen hebben.

Als dergelijke middelen wel zouden bestaan, zou ieder virus met gemak bestreden kunnen worden.

De aanwezige antivirale middelen worden slechts zeer zelden toegepast, en dan alleen in geval van levensbedreigende situaties, gezien de risico’s van deze medicijnen.

Klaagster vindt dat reclames waarin “duidelijk wordt gelogen” niet mogen worden uitgezonden.

Informatie Keuringsraad KOAG/KAG

De informatie van de KOAG/KAG kan als volgt worden samengevat.

De televisiereclame waar in de klacht kennelijk op wordt gedoeld is op 3 oktober 2013 voorzien van KOAG/KAG-nr. 17-1013-2084 en voldoet aan de bepalingen opgenomen in de Code Publieksreclame Medische Hulpmiddelen (CPMH).

Omdat Bisolviral een medisch hulpmiddel klasse I is, heeft de Keuringsraad de aannemelijkheid van de geclaimde werking getoetst. Bisolviral heeft geen antivirale werking in de zin van een geneesmiddel (farmacologisch, metabolisch of immunologisch), maar een fysische werking: het brengt op het neusslijmvlies een beschermlaagje aan dat virussen tegenhoudt. Met behulp van wetenschappelijk onderzoek is dit voldoende onderbouwd, op basis van de eisen die de CPMH hieraan stelt.

Het verweer

Namens adverteerder is -samengevat- onder meer het volgende meegedeeld.

Bisolviral is geen geneesmiddel of homeopatisch middel, maar een medisch hulpmiddel. In geval van Bisolviral wordt door middel van de neusspray de werkzame stof, iota-carrageenan, als een soort deken op het slijmvlies in de neus verspreid. Deze deken verhindert verkoudheidsvirussen door te dringen tot het slijmvlies en zich daarbinnen te vermenigvuldigen. Hierdoor wordt verhinderd dat een beginnende verkoudheid zich tot een volle verkoudheid ontwikkelt en zal, als gevolg daarvan, de duur van de verkoudheid korter zijn.

Bovengenoemde werking en de bestreden reclame zijn gebaseerd op uitvoerig en gepubliceerd onderzoek. Van misleiding is geen sprake.

De mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder is mondeling toegelicht. Op die toelichting zal worden teruggekomen in het oordeel.

Het oordeel van de Commissie

De Commissie vat de klacht op in die zin dat klaagster de bestreden uitingen misleidend acht, omdat er, naar klaagster stelt, geen vrij verkrijgbare geneesmiddelen bestaan tegen virussen die een verkoudheid veroorzaken, noch homeopatische middelen die antivirale werking hebben.

Klaagster gaat er kennelijk vanuit dat Bisolviral een vrij verkrijgbaar geneesmiddel is dan wel een homeopatisch middel. Dit uitgangspunt is niet juist. Zoals blijkt uit de informatie van de Keuringsraad KOAG/KAG bij brief van 18 februari 2014 aan de Stichting Reclame Code en zoals is vermeld in de bestreden televisiereclame, is Bisolviral een medisch hulpmiddel.

In de bestreden uitingen wordt ten aanzien van (de werking van) Bisolviral gesteld:

“Bisolviral antiviraalspray vermindert virussen tot 92% en verkort zo de duur van je verkoudheid” respectievelijk “Reduceert verkoudheidsvirussen tot 92% en verkort zo de duur van een verkoudheid”.

In de uiting op de website wordt deze werking nader toegelicht:

“Na het gebruik van Bisolviral® zorgt de Carragelose® (een extract uit natuurlijk rood zeewier) voor de vorming van een vochtige dunne laag op het neusslijmvlies. Deze dunne laag heeft een beschermende functie:

Het dient als barrière tegen externe invloeden.

Het voorkomt de verspreiding en vermenigvuldiging van

verkoudheidsvirussen”.

Klaagster heeft niet gesteld dat de in de uitingen omschreven werking van Bisolviral onjuist is.

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken