De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Bol.com waarin een man ziek op de bank ligt onder een deken. Een vrouw dekt hem toe waarna hij haar bedankt. De voice-over zegt bij deze beelden: “De winkel van de mannengriep. Bij Bol.com vind je ook dekentjes voor als je vent heel ziek is”.
Samenvatting van de klacht
De televisiecommercial wordt niet ondersteund door wetenschappelijke feiten maar berust op vooroordelen en discrimineert naar geslacht. Mannen en vrouwen hebben volgens wetenschappelijke onderzoeken dezelfde last van griep. Daarnaast suggereert de televisiecommercial dat mannen zich aanstellen als zij ziek zijn en dat de partner hiervan de dupe is. Daardoor is de televisiecommercial stigmatiserend en ook in zoverre discriminerend.
Het oordeel van de voorzitter
In de onmiskenbaar humoristisch bedoelde televisiecommercial wordt de situatie uitgebeeld dat een man overdreven veel last heeft van griep. Naar het oordeel van de voorzitter dient deze televisiecommercial niet te serieus worden genomen. Duidelijk is dat daaraan geen wetenschappelijk onderbouwde stelling ten grondslag ligt over de mate waarin mannen en vrouwen last hebben van griep. Wel stelt klager terecht dat in de televisiecommercial wordt gezinspeeld op de gedachte dat mannen met griep zich anders gedragen dan vrouwen. Ook hier geldt echter dat duidelijk sprake is van een grap die slechts dient als illustratie bij de aanprijzing van een deken. De commercial heeft niet serieus de bedoeling de boodschap te verkondigen dat mannen zich bij griep anders zouden gedragen dan vrouwen. De voorzitter heeft begrip voor het feit dat niet iedereen de onderhavige vorm van humor zal waarderen, maar acht de uiting toelaatbaar. Op grond van het voorgaande wordt beslist als volgt.