De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Meubelzorg waarin is te zien hoe Henny Huisman bij een huis aanbelt met onder zijn arm een groot bord met daarop de tekst “Waardecheque tot € 1000,- Meubelzorg.” Daarbij zegt hij: “Surprise. Surprise. We gaan een cheque uitreiken van € 1.000,- van Meubelzorg.” Tegen de vrouw die de deur opent, zegt hij, voor zover hier van belang: “Dag mevrouw kan ik u blij maken met € 1.000,- inruilkorting?” Hierna is onder meer te zien hoe de vrouw een relaxfauteuil uitprobeert.
Samenvatting van de klacht
De bewering in de televisiecommercial dat een cheque van € 1.000,- wordt uitgereikt, is heel wat anders dan dat € 1.000,- inruilkorting wordt gegeven. De reclame is daardoor misleidend, zeker voor de oudere doelgroep.
Samenvatting van het verweer
Volgens adverteerder blijkt uit de opeenvolging van de scènes duidelijk dat “een waardecheque van € 1.000,- inruilkorting” wordt aangeboden waarmee men bij adverteerder met korting een relaxfauteuil kan kopen, namelijk door de te ontvangen inruilkorting te gebruiken.
Het oordeel van de voorzitter
Bij de vraag of een reclame-uiting misleidend is, dient te worden uitgegaan van de totale uiting en de context waarin de mededelingen worden gedaan, alsmede de vermoedelijke verwachting van de gemiddelde consument. Naar het oordeel van de voorzitter zal deze consument, ook indien wordt uitgegaan van het gemiddelde lid van een oudere doelgroep, begrijpen dat adverteerder met de televisiecommercial tot uitdrukking wil brengen dat zij een actie heeft waarbij men tot € 1.000,- inruilkorting ontvangt. Dat dit wordt gesymboliseerd door een ‘waardecheque’ die wordt uitgereikt , heeft niet tot gevolg dat de gemiddelde consument in verwarring zal raken over de inhoud van de actie, zeker niet nu na “Waardecheque” de toevoeging “tot €1000,- Meubelzorg” staat.
De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.