De bestreden uiting
Het betreft reclame-uiting op de website van Bol.com, waarin reclame wordt gemaakt voor de schuurmachine “Black+Decker BDCDS18-QW”.
Op de afbeelding boven de productomschrijving is de schuurmachine te zien, met een opbergkoffer, twee accu’s, een oplader, een schuurhulpstuk en drie schuurgazen.
Onder de afbeelding volgt een productomschrijving, een opsomming van de voordelen, de specificaties en de verpakkingsinhoud.
Samenvatting van de klacht
Klager stelt dat bij de afbeelding in de bestreden uiting een schuurmachine wordt getoond met twee accu’s, een lader en een opbergkoffer. Het product wordt echter maar met 1 accu geleverd en de opbergkoffer wordt ook niet meegeleverd. Adverteerder weigert de getoonde accessoires na te leveren en heeft, ook na zijn klacht, de productafbeelding niet aangepast. De productafbeelding is volgens klager misleidend. De beschrijving bij het product klopt wel, maar dit klopt dus niet met de productafbeelding. Overigens moet je als consument om de omschrijving te lezen een stuk naar beneden scrollen en de omschrijving eerst uitvouwen voordat je de tekst kan zien. Er wordt duidelijk geadverteerd met extra accu en opbergkoffer. Deze onderdelen zijn een essentieel onderdeel van het product en daarmee koopovereenkomst.
Samenvatting van het verweer
In de productomschrijving is duidelijk aangegeven dat er geen koffer bij het product “Black Decker Detail schuurmachine” geleverd wordt. Daarbij staat bij de verpakkingsinhoud bij de productspecificaties duidelijk dat het product 1 accu van 18 volt bevat. Klager had, gezien de prijs van het product, moeten begrijpen dat het product met 1 accu geleverd zou worden. Klager heeft het product gekocht voor € 70,49. Een accu van 18 volt kost los € 44,99. Dit is ook te zien op de pagina met aanvulsuggesties die tijdens het bestelproces worden getoond. Klager had dus moeten begrijpen dat voor de prijs van € 70,49 niet twee accu’s zouden worden geleverd.
Hoewel er volgens adverteerder geen sprake is van misleidende reclame, betreurt zij dat klager zich misleid voelt. Om die reden heeft adverteerder na de klacht de afbeelding bij het product aangepast.
Repliek
Klager is het niet eens met de stelling van adverteerder dat direct na de klacht de productafbeelding is aangepast. Hij heeft op 3 januari 2022 zijn klacht voorgelegd aan adverteerder en pas na het indienen van de klacht bij de Reclame Code Commissie heeft adverteerder de productafbeelding aangepast. Een consument mag erop vertrouwen dat het product wordt geleverd zoals afgebeeld in de reclame-uiting.
Tot slot is klager het niet eens met de stelling van adverteerder dat hij had kunnen weten dat hij gezien de prijs niet twee accu’s en een opbergkoffer meegeleverd zou krijgen. Adverteerder biedt ook een boormachine aan met twee accu’s en een opbergkoffer voor € 74. De prijs is vrijwel hetzelfde als van de bestelde schuurmachine en is lager dan de prijs die adverteerder rekent voor twee losse accu’s.
Dupliek
De klacht is op 12 januari 2022 ontvangen en op 14 januari 2022 heeft adverteerder de afbeelding bij het product op de website aangepast.
Het product waar klager naar verwijst in zijn laatste reactie is een ander product. In de e-mail van 20 januari 2022 ging het om een accuboormachine terwijl klager een schuurmachine heeft gekocht. Bij de accuboormachine is duidelijk te lezen dat het om een boormachine inclusief twee accu’s en een lader gaat.
Het oordeel van de voorzitter
Bij de aanprijzing van de betreffende schuurmachine is het product afgebeeld met twee accu’s en een opbergkoffer. Vaststaat dat de opbergkoffer niet wordt meegeleverd en dat er maar één accu wordt meegeleverd. Hiermee wijkt de afbeelding in de reclame-uiting af van de geleverde producten. Volgens adverteerder is van misleiding geen sprake, omdat uit de productomschrijving en de prijs duidelijk blijkt wat wordt meegeleverd. Dit verweer slaagt niet. Op de afbeelding is een schuurmachine met een opbergkoffer en twee accu’s te zien. De gemiddelde consument zal aan de hand van de afbeelding, waarbij geen duidelijk voorbehoud is gemaakt, verwachten dat het artikel wordt geleverd zoals het is afgebeeld, dus met de opbergkoffer en twee accu’s. Indien een product wordt aangeboden en die aanbieding vergezeld gaat van een afbeelding (die dat product moet voorstellen), dient deze illustratie volstrekt hetzelfde product weer te geven als hetgeen in de aanbieding of omschrijving wordt geadverteerd. Het gebruik van afbeeldingen van producten die niet of niet geheel overeenstemmen met de specifieke kenmerken van die betreffende producten, zonder dat dit direct duidelijk wordt gemaakt bij de afbeelding, zal de consument in verwarring kunnen brengen over wat hij bij de bestelling ontvangt. Dat, wanneer de consument naar beneden scrolt, onder de productomschrijving, de specificaties en de verpakkingsinhoud staat dat het product met 1 accu wordt geleverd, brengt op grond van het voorgaande niet mee dat ondubbelzinnig duidelijk wordt gemaakt wat het aanbod inhoudt. Er staat bovendien niets over het meeleveren of juist achterwege laten van een opbergkoffer. Er is geen sprake van een vermelding “direct bij de afbeelding”, die voldoende duidelijk maakt wat de consument bij de bestelling kan verwachten.
Gelet op het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat in de reclame-uiting dubbelzinnige informatie is verstrekt over de uitvoering van het product, als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
De voorzitter acht de uiting in strijd met artikel 7 van de NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.