De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1.
Een uiting op www.anwb.nl. Daarin staat naast “leden topper”:
“alle Human Nature-kleding en -accessoires 1+1 gratis*”. De asterisk verwijst naar de mededeling onderaan:
“Alle combinaties zijn mogelijk.
M.u.v. jassen, regenkleding en thermische onderkleding”.
2.
Uitingen in de vorm van -zoals klaagster stelt- “grote reclame-bollen op de ruiten en in de winkel” met dezelfde tekst.
De klacht
Klaagster, lid van de ANWB, wilde in een vestiging van de ANWB een Human Nature helm en een Human Nature skibril kopen. Bij de kassa werd echter geen korting verleend. Volgens de medewerkster liet de kassa de juiste prijs zien.
Ook in de webwinkel bleek geen korting te worden verrekend.
De bewuste helm en skibril vallen in de categorie Human Nature accessoires en niet onder de uitzonderingen. Klaagster vindt de reclame misleidend.
Het verweer
In januari 2014 heeft adverteerder eenzelfde klacht van klaagster ontvangen. Per abuis was één van de medewerksters van adverteerder in de veronderstelling dat adverteerder alleen skihelmen en -brillen van Sinner verkocht. Adverteerder heeft op die grond de klacht van klaagster afgewezen.
Onderzoek naar aanleiding van de onderhavige klacht wijst uit dat klaagster gelijk heeft. Adverteerder verkoopt/verkocht naast de producten van Sinner ook skihelmen en
-brillen van Human Nature. De bewuste kortingsactie had dan ook voor laatstbedoelde producten moeten gelden. Blijkbaar heeft dit verkeerd in het systeem gestaan.
Inmiddels heeft adverteerder contact opgenomen met klaagster. Onderzocht wordt hoe klaagster tegemoet kan worden gekomen.
De repliek
Klaagster heeft onder meer het volgende meegedeeld.
Van adverteerder ontving klaagster bericht dat men haar tegemoet wil komen en haar is gevraagd daartoe zelf een voorstel te doen. Klaagsters voorstel is dat haar inzicht wordt gegeven in de administratie met betrekking tot de verkoop van Human Nature accessoires in de actieperiode, althans in januari 2014.
Klaagster zou graag een beslissing van de Commissie ontvangen.
Het oordeel van de Commissie
Uit het verweer begrijpt de Commissie dat de onderhavige actie “alle Human Nature-kleding en -accessoires 1+1 gratis” ook had moeten gelden voor de Human Nature helm en de Human Nature skibril die klaagster wilde aanschaffen, maar dat de desbetreffende korting niet aan klaagster is verleend, omdat een en ander “verkeerd in het systeem” heeft gestaan. Niet alleen bij de kassa in een vestiging van adverteerder is aan klaagster geen korting verleend, maar ook in de webwinkel. Naar het oordeel van de Commissie gaat het aldus niet om een incidentele fout in de uitvoering van de actie, maar is er sprake van een systematische fout, waardoor aannemelijk is dat het onderhavige aanbod “alle Human Nature-kleding en -accessoires 1+1 gratis” ook jegens andere klanten dan klaagster niet is waargemaakt. In zoverre gaat de reclame gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de uiting de gemiddelde consument er bovendien toe kan brengen een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC.
Derhalve wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.