a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Kleding, schoenen en accessoires

Dossiernr:

2022/00445

Datum:

05-12-2022

Uitspraak:

dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)

Product/dienst:

Kleding, schoenen en accessoires

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website van Nike voor zover daarop als onderdeel van de ‘Nathan Bell’ collectie T-shirts zijn te zien met de tekst: “I can’t feel my legs” met daarboven een schetsmatige afbeelding van twee benen en twee stippen waardoor in feite een ‘sad emoji’ ontstaat.

 

Samenvatting van de klacht

Adverteerder heeft een ‘Artist in Residence’-collectie van Nathan Bell met de tekst: “I can’t feel my legs”. Dit is voor verlamde rolstoelgebruikers met een dwarslaesie zeer aanstootgevend, verontrustend en discriminerend. Niet alleen de tekst is ongepast, maar ook de afbeelding die daarbij hoort, te weten een paar benen en twee stippen erboven om eruit te zien als ogen, die alles bij elkaar een droevig gezicht symboliseren. Klager legt een foto over van hem in zijn rolstoel waarbij hij een van de desbetreffende shirts van de collectie draagt om te tonen hoe de slogan kan worden gezien wanneer het T-shirt door iemand in een rolstoel wordt gedragen. Op een eerdere klacht van klager heeft adverteerder niet gereageerd, ondanks dat zij zegt zich in te zetten voor inclusiviteit.

 

Het oordeel van de voorzitter

Klager maakt bezwaar tegen een reclame-uiting waarin een kledingstuk is te zien. De klacht betreft in feite niet de reclame-uiting zelf, maar het kledingstuk, waarbij het klager te doen is om de tekst en de illustratie die daarop staan. De voorzitter heeft begrip voor de bezwaren die klager, mede gelet op zijn persoonlijke situatie, aanvoert tegen die tekst en afbeelding. Het behoort echter niet tot de bevoegdheid van de voorzitter te oordelen over een klacht over een product. Er kan uitsluitend over een reclame-uiting geoordeeld worden. Nu, voor zover de voorzitter op basis van de overgelegde stukken kan constateren, de reclame-uiting enkel het product toont waartegen klager bezwaar maakt, en het niet verboden is dit product te verkopen, kan de klacht niet tot het oordeel leiden dat adverteerder in strijd met de Nederlandse Reclame Code reclame maakt. De voorzitter beslist daarom als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter
 

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken