De bestreden reclame-uiting
Het betreft een billboardposter van Metakids met de tekst: “Ons kind is dood door ons.” met daaronder de tekst: “En we konden er niks aan doen.” Onderaan de uiting staat: “Stop de erfelijke aftakeling door metabole ziekten, Doneer nu.”
Samenvatting van de klacht
De uiting is schokkend. Met name indien men net een erg moeilijke emotionele beslissing heeft moeten nemen, zoals abortus, of als men vroegtijdig moet bevallen van een baby van 22 weken, dan komt de uiting “keihard binnen met emotionele schade tot gevolg”. Klager vindt dit ontoelaatbaar.
Het oordeel van de voorzitter
In de uiting, die in zijn geheel moet worden beoordeeld, wordt op zeer indringende wijze de aandacht gevestigd op de gevolgen van “erfelijke aftakeling door metabole ziekten”, te weten het overlijden van een kind. Gelet op de ernst van de ziekte waarvoor de aandacht wordt gevraagd en het doel van de uiting (het vragen van donaties) acht de voorzitter de reclame in dit geval toelaatbaar. Niet kan worden gezegd dat naar de huidige algemene maatschappelijke opvattingen de uiting de grenzen van het toelaatbare te buiten gaat, mede gelet op de wijze waarop zij is gepubliceerd en het effect dat zij daardoor op het publiek heeft. Dat sommigen door de uiting emotioneel extra geraakt kunnen worden, leidt niet tot een andere afweging. De voorzitter beslist daarom als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.