De bestreden reclame-uiting
Het betreft een aan klager geadresseerde brief. Er staat onder meer:
‘Betreft: prijskennisgeving van 14-02-2009’.
‘Laatste uitnodiging om prijs in ontvangst te nemen (…)’.
‘Extra nieuwjaarstombola’
‘5 prijzen, lotnummer (…)’.
‘Let op de vervaldatum: vanaf 14-01-2010 vervalt uw prijs ter waarde van € 300,-
by www.dreamlotterie.com’.
Een kopie van de uiting is aan deze beslissing gehecht.
De klacht
Adverteerder doet voorkomen alsof klager heeft meegedaan aan een loterij of tombola. In feite blijkt het slechts een manier te zijn om hem te lokken naar een (product-) presentie van adverteerder om zo klager te verleiden andere zaken te kopen. Klager meent dat sprake is van misleidende en agressieve reclame.
Het oordeel van de Commissie
1) Klager meent dat de reclame-uiting de indruk wekt dat hij heeft meegedaan aan een loterij terwijl hij daaraan niet heeft deelgenomen. Nu adverteerder niet heeft aangetoond dat er wel degelijk een loting heeft plaatsgevonden en verder in de reclame-uiting wordt gesproken over een ‘nieuwjaarstombola’, ‘lotnummer’ en ‘prijsuitreiking,’ is de Commissie de mening toegedaan dat ten onrechte de suggestie van een loterij in de reclame-uiting ligt besloten. De Commissie is dan ook van oordeel dat adverteerder met bovengenoemde handelswijze het vertrouwen van klager in de reclame heeft geschonden. Op oneigenlijke manier mensen lokken naar presentatie om producten/diensten aan de man te brengen.
2) Niet kan worden gesteld dat klager is misleid over de aard van de bijeenkomst, nu duidelijk in de reclame-uiting staat dat er – naast de prijsuitreiking van de nieuwjaarstombola – een demonstratie van beursproducten zal plaatsvinden.
Voorts is geen sprake van agressieve reclame.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 5 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.