a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2011/01074

Datum:

16-12-2011

Uitspraak:

Aanbeveling (gedeeltelijk)

Product/dienst:

Overige

Motivatie:

Misl. Prijs(vermelding)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uitingen

 

Het betreft:

1)   een televisiecommercial waarin onder meer wordt gezegd: “En nu op alle Lego artikelen 15% korting” en

2)  de website www.bol.com.nl voor zover het betreft de pagina met de mededeling: “Nu op alle LEGO 15% korting”.

 

De klacht

 

De korting van 15% geldt niet ten opzichte van de reguliere bol.com prijs, maar ten opzichte van de adviesverkoopprijs. Bovendien geldt voor diverse dozen Lego dat de korting minder dan 15% is of dat het kortingspercentage niet is te zien.

 

Het verweer

 

Adverteerder heeft gedurende de actie daadwerkelijk op elk Lego-artikel 15% korting verleend. Dat deze korting ten op­zichte van de Lego-adviesprijs gold, brengt niet mee dat de reclame misleidend, onduidelijk of oneerlijk is. Door op alle Lego-artikelen 15% korting te verlenen ten opzichte van de Lego-adviesprijs, ontstaat als het ware een bol.com prijs. De reclame wekt niet de indruk dat dit anders zou zijn.

Het oordeel van de Commissie

1)  Nu adverteerder in haar re­clame-uitingen zonder verdere toelichting meedeelt dat zij op alle Lego-producten “15% kor­ting” geeft, zal de gemiddelde consument veronder­stellen dat spra­ke is van een actie waarbij korting wordt verleend ten opzichte van de prijzen die adver­teerder gebruikelijk hanteert (volgens klager: de “reguliere bol.com prijs”). De gemiddelde con­sument zal er niet op bedacht zijn dat adver­teer­der bij het noemen van het kortings­percentage verwijst naar de Lego-ad­vies­prijs.

 

Adverteerder heeft aldus geen duidelijke informatie verschaft over het prijsvoordeel als be­doeld onder d van artikel 8.2 van de Neder­landse Re­clame Code (NRC). Voorts is de Com­missie van oor­deel dat de gemiddelde con­sument hier­door ertoe ge­bracht kan worden een besluit over een trans­­actie te nemen, dat hij anders niet zou hebben geno­men. Om die reden is de uiting mis­lei­dend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

2)  Voor zover klager stelt dat de korting van 15% niet voor alle Lego-producten geldt, is het de Commissie niet duidelijk geworden of wellicht sprake is van een misverstand. Adverteer­der stelt immers uitdrukkelijk dat de korting op alle Lego-artikelen van toepassing is. Bij ge­breke aan voldoen­de duidelijkheid kan de klacht op dit punt niet slagen.

 

3) Tot slot merkt de Com­missie op dat zij in hetgeen klager met betrekking tot de klantenservice van adver­teer­der heeft aangevoerd, niet een afzonderlijke klacht over de gewraakte reclame-uitingen leest, zodat daarop verder niet zal worden ingegaan.

 

De beslissing

 

Op grond van hetgeen onder 1) is overwogen, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaal­de in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een derge­lijke wijze re­cla­me te maken.

Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken