De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1) een televisiecommercial waarin onder meer wordt gezegd: “En nu op alle Lego artikelen 15% korting” en
2) de website www.bol.com.nl voor zover het betreft de pagina met de mededeling: “Nu op alle LEGO 15% korting”.
De klacht
De korting van 15% geldt niet ten opzichte van de reguliere bol.com prijs, maar ten opzichte van de adviesverkoopprijs. Bovendien geldt voor diverse dozen Lego dat de korting minder dan 15% is of dat het kortingspercentage niet is te zien.
Het verweer
Adverteerder heeft gedurende de actie daadwerkelijk op elk Lego-artikel 15% korting verleend. Dat deze korting ten opzichte van de Lego-adviesprijs gold, brengt niet mee dat de reclame misleidend, onduidelijk of oneerlijk is. Door op alle Lego-artikelen 15% korting te verlenen ten opzichte van de Lego-adviesprijs, ontstaat als het ware een bol.com prijs. De reclame wekt niet de indruk dat dit anders zou zijn.
Het oordeel van de Commissie
1) Nu adverteerder in haar reclame-uitingen zonder verdere toelichting meedeelt dat zij op alle Lego-producten “15% korting” geeft, zal de gemiddelde consument veronderstellen dat sprake is van een actie waarbij korting wordt verleend ten opzichte van de prijzen die adverteerder gebruikelijk hanteert (volgens klager: de “reguliere bol.com prijs”). De gemiddelde consument zal er niet op bedacht zijn dat adverteerder bij het noemen van het kortingspercentage verwijst naar de Lego-adviesprijs.
Adverteerder heeft aldus geen duidelijke informatie verschaft over het prijsvoordeel als bedoeld onder d van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
2) Voor zover klager stelt dat de korting van 15% niet voor alle Lego-producten geldt, is het de Commissie niet duidelijk geworden of wellicht sprake is van een misverstand. Adverteerder stelt immers uitdrukkelijk dat de korting op alle Lego-artikelen van toepassing is. Bij gebreke aan voldoende duidelijkheid kan de klacht op dit punt niet slagen.
3) Tot slot merkt de Commissie op dat zij in hetgeen klager met betrekking tot de klantenservice van adverteerder heeft aangevoerd, niet een afzonderlijke klacht over de gewraakte reclame-uitingen leest, zodat daarop verder niet zal worden ingegaan.
De beslissing
Op grond van hetgeen onder 1) is overwogen, acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst de Commissie de klacht af.